Изборите са безвремие, в което държавата се движи на автопилот. Изборите са време, в което никой не взема решения – това заяви преди дни земеделският министър в оставка Иван Иванов, добавяйки, че ако няма правителство, земеделската продукция неминуемо ще поскъпне.

Гласувайте: Какви са средните Ви добиви от пшеница за 2022 г.?

Какво се случи обаче през последните 7 месеца, в които изборите бяха далеч и министър Иванов и неговият екип взимаха решения за политиката в сектор земеделие? Пилотът добре ли си свърши работата? Подмяна ли беше промяната? Производителите бяха ли подпомогнати навреме?

Сякаш чул нашите въпроси, настоящият ръководен екип на Министерството на земеделието даде пресконференция на 20 юли, за да направи равносметка на своето управление. Министър Иванов с гордост заяви, че „заедно с българските земеделски производители успяхме да постигнем повече, отколкото е направено досега за сектора“.

Така ли е наистина обаче и според самите фермери, ви попитахме в нашата тематична анкета. Отговор на въпроса, дали сте доволни от работата на Иван Иванов и заместниците му, са дали над 950 от читателите на Агри.БГ. Едва ли е изненадващо, че общо 73% от вас поклащат неодобрително глава.

Липсата на диалогичност и прозрачност в работата на Министерството на земеделието тревожат 35% от анкетираните, което е и топ отговорът. Браншови представители и реални производители, многократно канени на срещи в ресорното министерство, коментираха, че никой не се вслушва в техните предложения, че има диалог, но няма чуваемост, че се говори едно, а се върши друго.

Вторият проблем в работата на настоящото ръководство според вас е, че подпомаганията не идват навреме и ставките са по-ниски (19% от отговорите). И докато ставките можеха да бъдат оправдани с по-високия бюджет миналата година заради прехвърляне на средства от ПРСР 2021 в директните плащания за Кампания 2020, то забавянето в индикативния график имаше как да бъде избегнато.

На трето място по важност посочвате проблема, че Министерството на земеделието не се възползва навреме от възможностите за подпомагане, които ЕК разрешава (12%). Така например извънредната мярка с парите от кризисния резерв на ЕС, която у нас отваря от 29 юли, беше одобрена от ЕК още през март и други страни членки вече отдавна са подпомогнали своите стопани.

Четвъртата критика, която анкетираните отправят към министър Иванов и екипа му, е, че не са направени важни законодателни реформи и все още не е готов Законът за браншовите организации (7%). Това беше и оправданието на ръководството да не се вслушва в председателите на фермерски организации, поставяйки под съмнение тяхната представителност.

На другия полюс, положителния, са общо 18% от анкетираните, които са доволни от работата на министъра в оставка. Най-голяма тежест в тази насока оказва безпрецедентното подпомагане в условията на криза (11% от отговорите). Но трябваше да минат няколко месеца, за да може финансовият министър да пусне кранчето, след като изборите почукаха на вратата. Сега тези пари ще дойдат накуп в края на септември-средата на октомври, обеща Иван Иванов.

Промяна в положителна насока е също връщането на държавността в контрола на границата (5% от участниците). За съжаление, тази тема все още не е затворена, защото сагата с частната фирма и лабораторията на граничен пункт „Капитан Андреево“ продължава и засега развръзката не е в полза на зам.-министър Иван Христанов.

Доста по-скромни по своите проценти (едва с по 1%) са други два отговора на одобрение – ДФЗ навакса забавените проекти и плащания по ПРСР и Министерството предаде Стратегическия план и защитава интереса на България. И по тях може да се поразсъждава. 

Проблем по приемите по подмярка 4.1 от есента на миналата година и по подмярка 4.2, която тече и в момента, се оказаха референтните цени и забележките за свързаност. За съжаление, високата инфлация карат одобрените кандидати да се отказват, което увеличава и опасността да изгубим средства по ПРСР, които трябва да усвоим до края на годината.

Сякаш най-много са неизвестните по отношение на Стратегическия план, който определя бъдещето на земеделците и правилата за тяхното подпомагане за следващите пет години. Фактът, че проектът мина през ръцете на няколко ръководни екипа на министерството, не е оправдание предаването на Стратегическия план, изчистването на забележките на ЕК и доработването му да става в пълно информационно затъмнение. 

Наистина трябва да си много опитен пилот, за да подкараш самолета в правилната посока и да избегнеш сътресенията. Дали министър Иванов е точно такъв, сами може да прецените. Факт е обаче, че от доста време земеделските производители го карат на автопилот и си правят не планове, а само сметки.