Традиционен продукт като киселото зеле може да се превърне в печеливш бизнес. Точно това успява да направи млад мъж от окръг Дъмбовица, Румъния. Днес той продава продукцията си редица големи вериги магазини в страната и се гордее с успеха си в продължаването на семейната традиция, поставила основите на бизнеса с кисело зеле, съобщава Agrointel. 

От пет кошера до медовина, отличена със златен медал

Мариус Некула е на 27 години. Възпитаник на USAMV Букурещ, където завършва факултета по "Хранителни технологии". По-късно защитава и магистърска степен в същата област. С натрупаните знания Мариус успява да трансформира семейния бизнес с местни продукти и по-специално с киселото зеле и просото.

Семейство Некула започва да продава кисело зеле преди няколко години. То има 10 хектара зеле на полето. Рекламно лице на марката е самата баба на Мариус Некула. Днес той продава кисело зеле по традиционна рецепта в големите вериги в страната му. Преди това обаче родителите му в продължение на 2-3 десетилетия са го продавали по пазарите на Букурещ. 

"Произвеждах по-малко, в съдове по-малки от 100-200 литра, а сега увеличих капацитета и реших да направя нещо с този продукт, да го опаковам и етикетирам, както сега изисква Ветеринарно-санитарната дирекция, за да мога да продавам на различни търговци на дребно, в супермаркети. Зелето може да се намери под марката „Бабините кисели краставички“ и ще забележите, че използвахме дори образа на баба ми, за да ни представи. Тя е много горда от работата ни и от това, че продължаваме традицията", казва младият предприемач от Дъмбовица.

Изчисленията на Мариус сочат, че към момента е инвестирал няколкостотин хиляди евро за оборудване за обработка и опаковане. 

Всички тези пари са инвестирани във времето, от собствени средства, защото бизнесът все още не е влизал в нито един европейски проект, допълва той. 

"Като инвестиция не съм правил разчет през годините, само че сумите бяха доста големи и от собствени източници досега. Само една машина е 100 000 евро, че и повече. Не съм взимал в европейски фондове, но може би в бъдеще ще го направя. Разполагаме с високопроизводителни, най-съвременни вакуумни машини плюс различно оборудване, необходимо за опаковане, етикетиране, включително транспортни машини и всичко необходимо за достигане до търговеца. Имаме басейни от стъкло и пластмаса, одобрени от DSVSA, те се поставят в земята на нивото на земята и се бетонират и в тях се поставя зелето, споделя още румънецът. 

Мариус произвежда по 1000 тона зеле годишно. Винаги има на разположение 200 тона за големите вериги. Използва местен сорт зеле.

В момента сме увеличили площта за туршия до 200 тона общо, зелето се вади след период и се слага друго, годишно мисля, че надхвърляме 1000 тона, казва той. 

Колкото до цената, каква е тя, зависи от магазина, в който се предлага. Мариус продава продукция на краен потребител за 4-5 леи (към 2 лв.) килограма. 



Вижте още:

Четирите принципа за успех в земеделието на Георге Порубски

Фермер: Имиджът на фермерите никога не е бил толкова лош

До какво доведе лавандуловата лудост в Добруджа?