Производителите на растителни масла и маслопродукти се оплакват, че предприятията им са пред затваряне поради липса на суровина на пазарни цени.
Те смятат, че вносът от Украйна е единствената възможност на сегашния етап за осигуряване на слънчоглед на пазарни цени. Според Съюза на производителите на растителни масла и маслопродукти и в бъдеще България ще изпитва системен недостиг на маслодайни култури, собствено производство, заради непрекъснато увеличаващия се преработвателен капацитет в страната, който към момента е бил 3,5 млн. т годишно за маслодобив и 1 млн. тона за производство на белен слънчоглед. От съюза очакват да се ревизира позицията на страната относно продължаване на забраната за внос на четири земеделски стоки от Украйна.
„При положение, че българските земеделски производители са поставени под огромен натиск от високата себестойност на продукцията, ниската изкупна цена, както и от страна на влошените климатични условия, които водят до свиване на добивите, да се предприеме такъв тип политика от страна на аграрното министерство, това е жив популизъм, който ще доведе до огромен брой фалити и напрежение в бранша“, коментира от своя страна пред Агри.БГ Илия Проданов, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ).
За асоциацията отварянето на вноса е неприемлив вариант. Важно е да се реализира българската продукция и, ако не стигне като количество – тогава да се търси внос.
Според Проданов в голяма степен аргументацията на маслопреработвателите е заблуждаваща, особено в частта капацитет на преработка. Посоченият от тях обем никога не е постиган досега, независимо дали е имало внос от Украйна или не.
Илия Проданов: В момента около 600 000 – 700 000 тона слънчоглед от миналогодишната реколта все още не е продаден.
Към това количество като се прибави и очакваната нова реколта в размер на 2.2 млн. тона, около 3 млн. тона слънчоглед ще бъдат на разположение на преработвателите. "Дори да се наложи внос, той ще бъде много късно и то преди другото лято", пресмята зърнопроизводителят.
Слънчогледът не е борсова стока, затова пазарната цена при него е изключително хипотетично понятие. Сега продажбите на слънчоглед стават на около 750 лв./т. Старата реколта е със себестойност около 1000 лв./т, а новата по изчисления на НАЗ ще бъде с доста по-висока цена, защото добивът е много нисък.
„Дори в момента не продаваме на добра цена, но все пак е някаква, ако влезем във варианта отпреди забраната, ние просто ще бъдем заринати с украински слънчоглед. През тази година всички усилия на земеделските производители в Украйна са насочени към слънчогледа понеже е с най-ниска себестойността на декар. Тамошните производители очакват близо 14 млн. тона продукция“, споделя още Проданов.
Той е убеден, че трябва да се даде шанс на българския производител да продава. „Длъжни сме да запазим българското производство. Тази война ще приключи и ще трябва да имаме устойчиво производство и след нея“, казва още съветникът на земеделския министър.
Родните зърнопроизводители са категорични, че ще защитават позицията си и няма да допуснат да фалира сектора.
В писмото до медиите преработвателите посочват, че в сегашната „ситуация с невъзможността на производителите за адекватно планиране и подсигуряване на необходимите количества слънчоглед необходим за преработка, поставя под риск ценовата стабилност на вътрешния пазар и българските потребители“.
Намекът за промяна в цените на олиото може само да предизвика нова доза възмущение в потребителите, които плащаха и по 7 лева за литър слънчогледово масло при отворени граници за внос. В същото време ценови трусове не бяха отчетени след въвеждане на забрана на украинска суровина.
И макар средностатистическият българин да не е експерт за начините, по които се формира печалбата на големите компании, той все още може да чете и от публикуваните отчети на фирмите е виден скокът в размера на печалбите им.
Не е възпитано да се наднича в джоба на другите, пазарна икономика е, всеки се оправя сам в стопанската джунгла, но за всички е ясно, че големите печалби се формират за сметка на някой друг, в случая на производителите на слънчоглед, а и на крайните потребители, чийто покупвателни способности гаснат от ден на ден.
9 КОМЕНТАРА
23.08.2023
22.08.2023
22.08.2023
22.08.2023
22.08.2023
22.08.2023
22.08.2023
22.08.2023
22.08.2023