Войната отвори възможност, за която преработвателите на слънчогледово семе не бяха и мечтали. В същото време те твърдят, че ограничението на вноса от пострадалата от руска агресия Украйна, ще ги доведе до фалит. 

Дали това е така или желанието да се запази статусът “безкрайна шир от внос на евтин украински слънчоглед” не провокира агресивна кампания с цел съжаление към “бедните” компании? 

Безспорно скандалното твърдение, че производителите на растителни масла и маслопродукти ще бъдат обречени на разрушителен фалит, ако бъде спрян вносът на украински слънчоглед, впечатли публиката през последните седмици. Нервите на българския потребител бяха опънати и от твърдението, че цената на олиото ще достигне космически размери. 

България все пак направи решителна крачка и въпреки масираната и недотам коректна кампания в медиите на преработвателите на слънчоглед, обяви, че спира вноса на редица продукти, включително и на маслодайната култура.  

Европейската комисия, която пък трудно набра скорост в това да разбере проблема на засегнатите пряко страни от вноса на стоки от Украйна, обяви, че до 5 юни в петте държави членки ще бъде забранен вносът на украинска царевица, пшеница, рапично семе и слънчогледово семе, за да се избегне безумното изкривяване на пазара и заливането на страни, произвеждащи тези култури с чуждо зърно. 

Преработвателите на слънчогледово семе упорито отказваха да купуват през последната половин година от българските производители на цените, които по документи внасят от Украйна, докато у нас по складовете стоят 1,2 млн. тона слънчоглед от реколта 2022 г. 

Има ли схема при вноса на украински слънчоглед в България?

Данните от Агенция “Митници” показаха, че действията на преработвателите са насочени в посока да замаскират очевидната схема с вноса на маслодайната култура, като по документи се вписва завишена цена. 

Производителите на олио наблюдават накъде духа вятъра, особено след като и ЕК все пак се задейства, като всичко това доведе и до промяна в тона в тръгналия като скандал диалог между преработватели и земеделци. 

Какво всъщност е било финансовото състояние на основните членове на Сдружението на производителите на растителни масла и маслопродукти - организацията, която активно защитава производителите на олио и лансира опорката за висока цена на олиото?

Последното може би, за да се оправдаят документите за пред митниците. 

На сайта на сдружението са записани 17 фирми като основни членове. 

Оборот за милиарди 

Общият приход на 17-те компании през 2021-а година, според обявеното в Търговския регистър, е близо 6 млрд. лв. 

ТОП 7 на компаниите от сдружението са декларирали оборот от 5,8 млрд. лв. за 2021-а година. Като това са 99% от общия оборот на членуващите в организацията фирми. 

През 2020-а година, за сравнение, общият оборот на 17-те фирми, е бил 3,6 млрд. лв. Което значи, че ръстът на общите приходи на годишна база е 66%. 

А ръстът на общите приходи на ТОП 7 е 67% спрямо 2020-а. 

Това са данните преди войната в Украйна да започне и да се подпише споразумение през юли 2022 г. между Украйна и Русия с посредничеството на ООН и Турция, което позволи продължаването на износа на украинско зърно през Черно море. Той беше блокиран от руските военноморски сили след началото на войната на 24 февруари 2022 г. 

Както и преди вносните мита на ЕС върху украинската продукция да бъдат суспендирани, за да се подкрепи икономиката на страната. Тази мярка между другото ще бъде удължена с още една година. 

Кои са ТОП 7?

Използвайте стрелките надолу, вляво и вдясно, за да разгледате данните за всяка компания поотделно.

 

https://infogram.com/a70a35ad-f6a1-4233-8d02-cb456e9f551a

Впечатляващи финансови резултати и ръст в оборота за 2021-а г. от 90% са декларирани от производителя на биодизел АСТРА БИОПЛАНТ ЕООД. Компанията е генерирала приход от 3,3 млрд. лв. За производството на биодизел фирмата изкупува над 25%от общия произведен слънчоглед в страната. Компанията е част от групата “Булмаркет”, в която влиза и друга фирма, произвеждаща растителни масла - Олео Протеин ЕООД (с общо приход за 2021-а от 57 млн. лв.). Едноличен собственик на капитала на двете преработвателни компании е АСТРА-ФИНАНС ЕАД.

Сочените за доминатор на пазара за производство на растителни масла у нас - ОЛИВА АД, са генерирали ръст на приходите от 47% през 2021-а спрямо година по-рано, отново с впечатляваща сума - 1,5 млрд. лв. 

Доста по-скромно, но отново никак немалък оборот от над половин милиард лева през 2021-а година са отчели ПАПАС ОЛИО АД, като ръстът на годишна база е 39%, показват данните в Търговския регистър. 

Трите компании са далеч пред останалите в ТОП 7, но единствената последната по оборот в седмицата - ОЛИМЕКС ООД, има приход под 100 млн. лв. за 2021-а година. 

Дори извън ТОП 3 фирмите имат положителни резултати в оборота. 

От МАРИЦА ОЛИО АД са декларирали приходи с ръст от 73%, като общата сума, влязла в компанията е над 150 млн. лв. 

Пета по приходи за 2021-а година се нарежда КЛАС ОЛИО ЕАД с оборот от 145 млн. лв. При тази компания ръстът на годишна база е 28%. 

Приходи от 106 млн. лв. са посочили във финансовия си отчет за 2021-а година от БИСЕР ОЛИВА АД. Ръстът при тях само за една година е 39 на сто.

ОЛИМЕКС ООД са на опашката при “големите седем”. Техният оборот за предвоенната 2021-а са “скромните” 51 млн. лв., като ръстът е 24%.

Ясно се вижда, че няма компания от разглежданите седем, която да е с по-малко от 20 на сто повишение на оборота през 2021 г. спрямо 2020-а. 

Разходи за суровини и материали

Общата сума на разходите за суровини и материали на разглежданите фирми възлиза на близо 1,7 млрд. лв., като ръстът на годишна база е 65%, сочи справка в Търговския регистър. 

През 2020-а разходите на седемте компании общо са възлизали на малко над 1 млрд. лв. 

 

https://infogram.com/daca2e36-5ae0-461c-97a8-3fc471e582c2
Най-голяма сума за суровини и материли са вложили от ОЛИВА АД. Те се считат и за най-големия изкупвач на слънчогледово семе в страната. Разликата между първия и втория по разходи е 300 млн. лв. 

Цена на слънчогледа 

Средната изкупна цена на слънчогледа към септември 2020-а година в България е 801 лв./тон, година по-късно е 942 лв./тон, а през същия месец на 2022-а година - 1053 лв./тон, по данни на САПИ и публикувани от Министерството на земеделието.

Цената на маслодайния слънчоглед през септември миналата година на пристанище във Франция е с низходящи ценови нива - от 730,83 евро/тон до 671,71 евро/тон, а средната цена за месеца е 695 евро/тон.

През септември 2021 г. цената на маслодайния слънчоглед нараства - от 533,17 евро/тон до 562,50 евро/тон, а средната цена за месеца е 546,63 евро/тон.

Година по-рано цената на маслодайния слънчоглед във Франция има растящи ценови нива – от 355,83 до 400,83, а средната цена за месеца е 378,12 евро/тон.

Печалбата 

Печалбата на ТОП 7 компании за 2021-а година възлиза общо на 475 млн. лв.

Използвайте стрелките надолу, вляво и вдясно, за да разгледате данните за всяка компания поотделно.

 

https://infogram.com/c7d68f57-780a-46e5-a599-b41a5ca43052

За сравнение с година по-рано, общата им печалба е далеч по-скромна и по данните от Търговския регистър е била 120,3 млн. лв. 

Ръстът на годишна база е 295 процента.

 

https://infogram.com/43d2d287-b534-4807-a546-42f6c2d306b0

Хегемони отново са трите компании АСТРА БИОПЛАНТ ЕООД, ОЛИВА АД, ПАПАС ОЛИО АД. Общата им печалба е 447 млн. лв., като това са 94% от спечеленото от ТОП 7 и декларирано за 2021 г. 

Най-съществен ръст спрямо 2020-а година се наблюдава при АСТРА БИОПЛАНТ ЕООД. От компанията са посочили печалба в размер на 252 млн. лв. 

За сравнение печалбата през 2020-а е възлизала на 44 млн. лв. На базата на тези числа ръстът на годишна база е 474%

Следващи по печалба са считаните за мастодонти на пазара -  ОЛИВА АД. Оттам са декларирали счетоводна печалба от 156 млн. лв. При тази компания ръстът спрямо година по-рано е 210%.

Трети по печалба се нареждат от ПАПАС ОЛИО АД с 39 млн. лв., като при тях ръстът е 184% в сравнение с 2020-а година. 

Далеч зад тях, макар и с никак нелоши финансови резултати са останалите 4 от ТОП 7 компании. 

МАРИЦА ОЛИО АД са генерирали 13 млн. лв. печалба и на годишна база ръстът спрямо 2020-а при тази компания е 74%. 

При КЛАС ОЛИО ЕАД печалбата, декларирана в Търговския регистър, е 5,6 млн. лв. Ръстът в случая е 36%. 

Силна година са отчели от БИСЕР ОЛИВА АД. При тях печалбата не е така впечатляваща - 5 млн. лв., но ръстът е втори в класацията на ТОП 7 - цели 339%

ОЛИМЕКС ООД допълват групата с милионни печалби за 2021-а, като са финиширали 2021-а с печалба от 4,5 млн. лв. и ръст от 75%. 

Съдейки по данните за цените на олиото, можем лесно да предположим какви биха били печалбите за 2022-а година. 

https://infogram.com/97da08c8-bcbc-4dc2-8142-f2ccb9be2418
Както Агри.БГ писа, българските фермери са реколтирали 2 млн. тона слънчоглед през 2022-а година. По данни на Националната асоциация на зърнопроизводителите у нас в складовете в момента стоят 1,2 млн. тона непродаден слънчоглед. 

А за 15 месеца са внесени над 1 млн. тона украински слънчоглед, показа справка от Агенция “Митници”. 

Ясно е, че няма търговец, който да купува скъпо и да продава евтино. 

Тези над 1 млн. тона украински слънчоглед, които влязоха в страната през последната година, а след това поемат към живота си на олио или белен слънчоглед у нас и по света, променят кардинално търговията с олио и продуктите от преработката на тази маслодайна култура.  

По думите на председателя на Сдружението на производителите на растителни масла и маслопродукти Яни Янев, през 2021 г. България заема трето място в света след Украйна и Русия по износ на слънчогледово олио. В ЕС, в зависимост от годините, делим първите три места с Румъния и Унгария. 

По данни на Янев, цитиран от bloombergtv, експортът през 2021-а е бил за 691 млн. долара.

Според анализаторите от https://oec.world/ стойността на износа на олио от България е:

- 2017 г. - 204 млн. долара;
- 2018 г. - 251 млн. долара;
- 2019 г. - 235 млн. долара; 
- 2020 г. - 369 млн. долара; 
- 2021 г. - 626 млн. долара.

Ръстът за 2021-а година спрямо 2020-а е 70%, а спрямо 2017 -207%. 

Твърдението за фалити на компаниите гиганти в сектора на производство на растителни масла, които генерират свръхпечалби не кореспондират с данните от финансовите им отчети. 

Наблюденията ни говорят, че световната икономическа криза, войната в Украйна и възможността за пазаруване оттам на евтин слънчоглед са добре дошли възможности. Особено след като и по документи цената е съвсем различна от предлаганата у нас. 

Развитието на една индустрия за милиарди е изключителен позитив, но всяването на паника със заплахи за високи цени за потребителя и печалбата на гърба на земеделците - не е.