Австралия е притегателна дестинация за разработване, комерсиализиране и мащабиране на следващото поколение селскостопански и хранителни технологии. От 2019 г. страната е отделила над 6 млрд. австралийски долара, за да помогне на фермерите и производителите на храни да изградят устойчивост на производството и веригата за доставки, както и да получат достъп до нови пазари по света. Целта на Австралия е амбициозна: да генерира 100 млрд. австралийски долара селскостопанска продукция до 2030 г. чрез своя план Ag2030, пише Hortidaily.

Колко струва един въглероден сертификат?

В момента Австралия произвежда достатъчно храна, за да изхрани 80 милиона души и е основен износител на селскостопански продукти. Тя изнася около 72% от продукцията си в хранително-вкусовата промишленост в чужбина. През 2021-2022 г. стойността на износа й нарасна до над 64 млрд. австралийски долара. Регионалните споразумения за свободна търговия дават на производителите преференциален достъп до динамичните пазари на Азиатско-тихоокеанския регион. В момента се договарят търговски споразумения с Обединеното кралство и ЕС, осигуряващи на Австралия по-голям достъп до международните пазари.
 
Потенциалът за растеж на Австралия и достъпът до основните глобални пазари не са единствените фактори, които привличат международните агротехнологични компании.

Ключови са още разнообразието на климата на Австралия, пълномощията за научноизследователска и развойна дейност в селското стопанство и нейното местоположение в южното полукълбо, което позволява целогодишно тестване на продукти.

Австралия е добра тестова площадка за изпробване и разработване на иновативни решения със силен потенциал за комерсиализация. Неслучайно големи компании като Nestlé, Fonterra, Ferrero и Goodman Fielder са само някои от международните производители на храни, които вече правят бизнес там.

Италианската Ferrero е фантастичен пример за глобална компания, работеща в сътрудничество с австралийски изследователски институции и индустриални асоциации, за да помогне за комерсиализиране на отглеждането на лешници и задоволяване на глобалното търсене. Към днешна дата компанията е засадила над 1 милион лешникови дървета в страната.

По сходен начин нидерландската компания Commonland стана основен акционер в Wide Open Agriculture (WOA) през 2015 г. WOA ръководи движението за регенеративно земеделие в Австралия. В партньорство с местни и международни организации тя в момента отглежда лупина и овес върху повече от 300 000 хектара регенеративна земеделска земя.

Технологии и земеделие се развиват ръка за ръка

За да постигнат целевия растеж от 100 млрд. австралийски долара в селскостопанската продукция до 2030 г., производителите трябва да възприемат нови технологии и практики, за да стимулират постоянен растеж на производителността. Този процес е подкрепен от австралийското правителство чрез неговата неотдавнашна декларация за национална политика за иновации в селското стопанство.

Световният пазар на торове на прага на 2023 г.

Австралийската иновационна екосистема се състои от фермери и производители на храни, както и над 300 стартиращи фирми, големи компании и предприятия, голям набор от ускорители и инкубатори, индустриални групи и водещи университети и изследователски институции.

Добре уреден законодателен и регулаторен режим осигурява гаранция, че интелектуалната собственост, разработена чрез научноизследователска и развойна дейност и иновационни дейности, ще бъде защитена. Предлагат се и обширни данъчни стимули.

Иновации и устойчивост в хранително-вкусовия сектор на Австралия

Австралия има национална цел за постигане на нетни нулеви емисии до 2050 г. Водещи организации и предприятия в Австралия вече са започнали да прилагат амбициозни стратегии за устойчивост и намаляване на емисиите в цялата индустрия.

Винарската индустрия например работи за нулеви нетни преки емисии до 2035 г. Австралийската промишленост за червено месо си е поставила цел да бъде въглеродно неутрална до 2030 г., а млечната промишленост има за цел да намали интензивността на емисиите на парникови газове с 30% до 2030 г.

Тези инициативи се задвижват самостоятелно от индустрията, но също така и под натиска на потребителите. Това кара австралийските производители да мислят как да постигнат тези цели и какви технологии могат да им помогнат при преминаването към по-устойчиви практики.

Когато погледнем към иновациите в австралийските технологии, установяваме, че те са най-вече насочени към софтуера за управление. Това обаче се променя. Сега на преден план са: селскостопанска роботика, механизация и оборудване, безопасност на храните и технология за проследяване на веригата за доставки, нови съставки, функционална храна, хранителни добавки, месо на растителна основа и култивирано месо и млечни продукти, нови системи за отглеждане - ферми на закрито, аквакултури и производство на насекоми, водорасли и микроби, биотехнология и др.

Тези нови технологии ще доведат до значително увеличение на производителността и добива, ще подобрят устойчивостта на климата, ще намалят отпадъците по веригата на доставки, ще създадат по-здравословни, питателни храни и ще осигурят на потребителите прозрачност на храните.

Това е важно не само за Австралия, за да постигне целите си за устойчивост и производство, но ще помогне да се посрещне глобалното предизвикателство, пред което е изправена селскостопанската общност да произвежда повече, като същевременно използва по-малко с нарастването на населението.



ВИЖТЕ ОЩЕ:

Дамите в селското стопанство: Християна Христова

Десислава Кабурова с награда за млад фермер на Европа

Проследете на живо: Проектите на родни жени предприемачи в агробизнеса