Първоначалната еуфория около компаниите за алтернативно месо угасна в последно време. Доказателство за това виждаме в натрупващите им се дългове, които надхвърлят печалбите. Освен това много клиенти се отдръпват. Модата на алтернативното месо минава, пише германското издание Argarheute.

Нов тренд: Германците започнаха да отглеждат грах за веган бургери

Състоянието на една от водещите компании за алтернативно месо - Beyond Meat, потвърждава заключенията. Между юли и август тази година нейната пазарна стойност намаля наполовина. Други компании в сектора също се борят със спад в търсенето.

През 2019 г., когато Beyond Meat излязоха на борсата, те имаха големи планове. Компанията регистрира огромен растеж, пусна нови продукти в повече магазини и така запази инерцията си. В един момент обаче критичната точка бе достигната и търсенето отслабна. Тук фактор може да е била и много високата инфлация на храните. Продажбите на скъпи продукти, каквото е алтернативното месо, намаляха. Този развой се усети не само в САЩ, но и в Европа.

Ситуацията на Beyond Meat се влошава от промените в потребителското търсене. Според анализаторите на Motley Fool, клиентите правят покупки, които показват, че може би предпочитат истинско месо. През юни тази година друга компания за алтернативно месо - „The Tattooed Chef“, подаде молба за защита от фалит. „Impossible Foods“ пък така и не продължи IPO-то, което беше обявено няколко пъти.

Продажбите на Beyond Meat през второто тримесечие на 2023 г. спрямо година по-рано са с 31% по-малко. Това отразява пазара на алтернативни месни продукти. Борсовите данни, от друга страна, разкриват, че компанията едва оцелява. На този етап тя се е насочила към намаляване на разходите и увеличаване на рентабилността, понижила е и прогнозата си за годината - очаква спад между 9 и 14% спрямо 2022 г. Въпреки това финансовото й състояние е тревожно. Beyond Meat има 226 милиона долара в брой и резерви, но и 1,1 милиарда долара дълг , което означава, че няма много дълъг живот, ако не може да набере нови средства.

Индустриален доклад от управленската консултантска компания Deloitte от септември 2022 г. показа, че продажбите на „месо на растителна основа“ като цяло са в застой. Данните също така показват, че по-малко потребители смятат  алтернативите на растителното месо за по-здравословни, по-екологично устойчиви и с по-голяма стойност за парите през 2022 г. в сравнение с 2021 г.



ВИЖТЕ ОЩЕ:

Как хем да се опазва околната среда, хем фермерите да са печеливши?

Кирил Вътев: Невъзможно е да има спекула с цените на свинското месо

След съвета по месото и яйцата: Поголовието на всички видове трябва да се увеличи