Месото е съставка, която продължава да заема централно място в кухнята на страните от Източна Европа. Все повече се забелязва обаче тенденцията да се предлагат и търсят алтернативни източници на протеин. Макар и бавно, тя е в ход. Това провокира създаването на стартъпи, които се стремят да отговорят на разрастващия се пазар. Това е темата, която ви представяме в 287 брой на рубриката „Агроиновации“, която Agri.bg реализира със съдействието на Институт за агростратегии и иновации.

Странни култури, които може в бъдеще да започнем да ядем

Според данни на Euromonitor през миналата година продажбите на дребно на месо с растителен произход са скочили рязко в Източна Европа – плюс 43%, достигайки 176,6 млн. евро. На фона на ръст на пазара на този тип стоки и в западноевропейските страни има все повече стартъпи от Източна Европа, които се опитват да се възползват от възможността за иновации. Те търсят успех и на местния, и на международния пазар, пише гръцкият сайт Ypaithros.

Наскоро FoodNavigatov посочи кои са трите стартъп компании от Балканския полуостров до Украйна и балтийските страни, които се открояват през 2023 г.

Go Green, Украйна

Go Green е компания, която произвежда пържоли, морски дарове и сирена на растителна основа. Въпреки че земеделието в Украйна е затруднено поради руската инвазия, не липсват разработки и изследвания в посока алтернативи на месото. Типичен пример е Go Green. Стартъпът експериментира със съставки от растителен произход, за да произвежда вегетариански месо и морски дарове.

Водещият продукт на компанията е „пържола“, наречена GreenBeef Steak. Тя има сочна структура, подобна на месо, и реалистично поведение по време на готвене. В асортимента й ще видите още скариди, калмари и сирене на базата на тофу.

Go Green планира да произвежда продукцията си в Украйна и да я продава в цял свят.

Bluana Foods, Румъния

В съседна Румъния стартъп компанията Bluana Foods разработва растителни заместители на риба тон и сьомга. Продуктите й са насочени към пазара на сашими – тънки парченца сурова риба.

Проучване на компанията сочи, че 80% от потребителите не са доволни от алтернативите на морските дарове. При тях е отделено минимално внимание на вкуса. Затова Bluana Foods се е фокусирала върху допълнителна съставка, която да усъвършенства вкусовите качества.

Между 2024 г. и 2026 г. стартъпът планира да има вече 100 000 клиенти.

BioGNR, Литва

В североизточна Европа литовският стартъп BioGNR прави експерименти с неконвенционални протеини, например гъби. Той е разработил продукти на основата на ферментацията. Лабораторният микопротеин е устойчива алтернатива. В сравнение с него говеждото месо изисква 91 пъти повече вода и генерира 42 пъти повече въглеродни емисии.

Първите си стъпки BioGNR възнамерява да направи в балтийските и скандинавските страни, както и в Полша и Германия.

287 брой на рубриката „Агроиновации“, която Agri.bg реализира със съдействието на Институт за агростратегии и иновации е разработена по материали на Европейската комисия и e предоставена като част от информационната кампания „Иновациите – винаги на мода!