Проектонаредбата за търговия с храни от разстояние минава през обществено обсъждане за втори път. Заради много постъпили становища и критики от бранша, на места текстът е прецизиран, а на други – е изцяло допълнен.

Контрол: Нови изисквания при производството на мляко

Запазва се изискването търговия с храни от разстояние да се извършва само от лица, регистрирани съгласно чл. 61 от Закона за храните. Променени са обаче важни положения, които засягат най-вече транспортирането на стоките, тяхното опаковане и вземането на проби от контролиращата Агенция по безопасност на храните.

За транспортирането на храни, търгувани от разстояние, са разрешени превозни средства, които отговарят на хигиенните изисквания, заложени в Закона за храните, и/или са снабдени с контейнери за транспортиране на храни при спазване на същите тези изисквания.

Могат да се използват и мотоциклети, мотопеди, електрически средства, велосипеди и превозни средства, които не попадат в обхвата на чл. 50 от Закона на храните, ако са снабдени с контейнери или други подходящи вторични транспортни опаковки, които:

•    отговарят на приложимите хигиенни изисквания;
•    са идентифицирани, за да могат да бъдат проследени;
•    имат обозначение с името на бизнес оператора доставчик.

При търговията от разстояние храната може да се доставя и без превозни средства, ако се използват контейнери или други подходящи вторични транспортни опаковки.

Разрешени са пощенски и куриерски услуги, които обаче трябва да отговарят на изискванията на Закона за храните.

Храните се доставят предварително опаковани или опаковани в търговските помещения по заявка на потребителя. Това става само с материали и предмети за контакт с храни, които отговарят на Регламент (ЕО) № 1935/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 27 октомври 2004 г. 

Запазва се изискването лицата, които доставят храни до краен потребител, да притежават лични здравни книжки. Уточнява се обаче, че това става в съответствие с Наредба № 15 от 2006 г. за здравните изисквания към предприятията, които произвеждат или търгуват с храни.

Относно пробите бизнес операторът заплаща тяхната стойност само при потвърждаване на наличието на несъответствие на храната със законодателство. Ако има съответствие обаче, пробата е за сметка на лицето, подало сигнала или жалбата. До три работни дни от получаване на резултат бизнес операторът има право на второ експертно становище.

За повторното обществено обсъждане на проектодокумента този път са предвидени само 14 дни. Затова нови становища се очакват до 14 януари.