В момента се води търговска война срещу млечните продукти и млечния бранш, смятат родните млекопреработватели. 

Четете още: Фермер: Мога да продам овцата си с фактура на частно лице, но не и млякото от нея


„Не знаем чии интереси се нарушават, но намаляването на доверието в българските млечни продукти е част от една голяма верига, която ще повлече със себе си фермерите, преработвателите и потребителите, а накрая на щандовете на българските магазини няма да останат български продукти“, предупреди Юлия Маджарова, управител на млекопреработвателно предприятие. 

От бранша отхвърлят обвиненията, относно качеството на млечните продукти, според които над 90% от взетите проби на продуктите от овче, козе и биволско мляко има отклонения.

Кампанията уронва престижа на млекопреработвателния бранш, който през годините е доказал своето място в българската икономика“, коментира Димитър Зоров, който заедно със свои колеги, изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните д-р Светлозар Патарински и д-р Галя Викьова – зам.-изпълнителен директор на БАБХ, участваха в пресконференция на тема „На кого служи манипулацията за качеството на българското сирене?“

Когато се прави подобна кампания с много неясноти, трябва да бъдат запознати браншът и органът, който е оторизиран да прави контрол, да се намесва и санкционира при нужда, смятат млекопреработвателите.

Според Зоров все по-малко предприятия в България искат да продължават да работят, защото потребителят търси качествена храна, но може да плаща все по-малко пари. А натискът върху цените не може да продължава, тъй като най-отдолу са фермерите, за които няма обяснение защо един литър мляко струва по-малко от чаша кафе. 

Има опасност много преработватели догодина да намалят или да спрат изобщо изкупуването на овче и козе мляко, защото няма как да гарантират наличието на примеси. Това е скъпа операция, която няма кой да плати и къде да се калкулира и тука е ролята на държавата, смятат от бранша. 

„След като поискахме официално да ни бъдат представени документите за изпитването, получихме протоколи с непълна информация“, каза изпълнителният директор на Българска агенция по безопасност на храните д-р Светлозар Патарински.

Това е била първоначалната реакция на контролния орган след като неправителствена потребителска организация обяви наскоро, че в овчето сирене няма овче мляко. Той посочи, че има разминаване в датите на покупка на продуктите, които са взети още през юни, протоколите от направените изследвания са от август, а информацията към БАБХ и медиите е от края на септември. 

„В момента са предприети мерки за засилване на контрола, но уронването на доверието в институциите и подвеждането на потребителя води до сериозни последици за целия бранш“, убеден е директорът на хранителната агенция.