Заради войната пристанище Констанца на практика е затворено за български зърнени култури. Този порт е напълно блокиран от украинско зърно. Дори румънските фермери негодуват, защото почти целият капацитет на пристанището е зает от украински шлепове и камиони. За това съобщи за Агри.БГ земеделският стопанин Иван Балабанов от Генерал Тошево. 
 

Четете още: Производители: Със смесени чувства посрещаме новината за затворения зърнен коридор


Освен това има и други трудности за транспортиране на български зърнени стоки в посока Румъния, тъй като при село Кардам от българска страна стават огромни опашки и хората недоволстват от струпванията, заради които в селото има паркирани тежкотоварни автомобили. Това е резултат от забраната на румънските власти в дните от петък до неделя и по време на националните празници в северната ни съседка, през граничния пункт при Вама Веке/Дуранкулак да минават тирове. 

Междувременно Русия обяви, че излиза от споразумението за т.нар. зърнени коридори. Въпреки това във вторник (18 юли) към Констанца потегли най-голямата пратка с украинско зърно – над 45 000 тона, съобщиха от Украинското дунавско параходство.

От компанията уточняват, че дори в условията на традиционно плитките води на Дунав през този сезон, които могат да усложнят обработката на морски кораби, керваните от речните шлепове ще продължат да пътуват до Констанца.

Още през миналия месец стана ясно, че румънските власти обмислят мерки, които биха дали на местните фермери приоритетен достъп до пристанището на Констанца по време на сезона на прибиране на реколтата, което може да ограничи доставките на зърно от Украйна, съобщи тогава източник от румънското Министерство на земеделието пред агенция Ройтерс. 

Претоварването в румънското пристанище Констанца е един от важните маршрути за износ на украинско зърно, но през тази година капацитетът му може да е твърде малък за зърнения поток от Украйна. 

България значително изостава в капацитета на пристанищната инфраструктура, наличните съоръжения у нас са с много малък обем и това не позволява навлизането на големи кораби. Порт Варна допуска плавателни средства с до 50 000 т товаримост, а в Бургас товарният обем е наполовина.