Научиха ли се земеделските производители да продават продукцията си и извън традиционните магазини и пазари? Какви са настроенията на потребителите и какви още стъпки трябва да извървят, коментира в интервю за Агри.БГ Жанет Найденова, Председател на Управителния съвет на Българска е-комерс асоциация. 

Четете още: Голяма ферма произвежда първия пробиотик от козе мляко у нас

-    Госпожо Найденова, влязоха ли земеделските производители в интернет? Реализират ли продукцията си вече и посредством каналите в онлайн пространството?

Зависи за кои земеделци говорим, защото има такива, които са малко по-напред по отношение на дигиталните технологии. Това са обикновено млади хора, които имат навика да пазаруват онлайн. Те търсят различни възможности, за да могат да представят своята продукция на хората, които желаят да се хранят здравословно и да познават произхода на храните. Има земеделци, които предлагат своята продукция и онлайн, но има и такива, които са доста по-назад като развитие.

-    Какъв е профилът на хората, които най-често търсят земеделска продукция на онлайн пазара?

Това са основно хора, които внимават как се хранят. Можем да ги разделим на две категории - едните са младите хора, които се грижат за опазване на околната среда - т.нар. милениъс, а другите са 45-55-годишни. Това са основно жени със семейство и деца, които обучават да се хранят по здравословен начин, защото това е мисията на живота им. 

-    Като наблюдавате пазара в този сектор, какви са Вашите препоръки към производителите на земеделска продукция? Как да подобрят представянето си пред потребителите онлайн?

Проблемът при производителите на земеделска продукция е фактът, че те са фокусирани върху производството. Те не са експерти в областта на търговията, още по-малко в областта на електронната търговия. Тъй като в България вече имаме множество онлайн магазини и супермаркети със специален био раздел, бих им препоръчала първо да направят партньорства с тези онлайн платформи, където да могат да реализират продукцията си. Тръгвайки сами, ще им бъде по-трудно, отколкото да се фокусират върху основния си предмет на дейност, а именно производството. Така те ще имат и допълнителен канал за предлагане на продукцията си до крайните потребители.