Украйна е в процес на финализиране на схема с глобални компании за застраховане за осигуряване на покритие за корабите, пътуващи от и до нейните черноморски пристанища. 

Гласувайте: Какви са средните Ви добиви от пшеница за 2023 г.?

 

Това е критично важна стъпка за опитите на Киев да създаде безопасен коридор за износ, след като Русия се оттегли от черноморската зърнена сделка миналия месец, съобщи в. "Файненшъл таймс", цитиран от БТА. 

Пред британското издание заместник-министърът на икономиката на Украйна Александър Грибан е казал, че сделката "в момента се преследва и активно се обсъжда" между съответните министерства, местни банки и международни застрахователни групи, сред които и "Лойдс ъв Ландън" (Lloyd's of London).
Застрахователната схема може да бъде въведена още следващия месец, а в обхвата и може да попаднат от 5 до 30 кораба, които да плават през считаните за опасни украински води.

"Това зависи от структурата (на схемата – бел. р.), както и от нивото на споделяне на риска между правителството и частните застрахователни компании", обясни Грибан.

Под прикритието на украинските сухопътни отбранителни системи германско-китайски товарен кораб миналата седмица направи първото търговско пътуване от Одеса от юли насам, откакто Русия предупреди, че ще счита всеки цивилен кораб, напускащ украинските пристанища, за военна цел. Украинските власти обаче смятат, че техните ракети могат да защитят коридор в рамките на 100 морски мили от брега.

Като се имат предвид рисковете, свързани с войната, достъпната застраховка би била от съществено значение за съживяването на дейността по търговско корабоплаване в по-значителен мащаб. Киев се съветва "про боно" по въпроса с консултантската група "Марш Маклинън (Marsh McLennan), обединяваща аналитичната фирма Оливър Уайман" (Oliver Wyman) и най-големия застрахователен брокер в света "Марш" (Marsh) на pro bono основа.

Според Маркъс Бейкър, глобален ръководител за морското дело, каргото и логистиката в "Марш", "публично-частно партньорство със застрахователи, работещи в тандем с украинското правителство, ще даде по-голяма увереност на собствениците на корабите да се върнат към доставките на украинско зърно по света за тези страни, които имат най-голяма нужда от него".

Подробностите около схемата все още предстои да бъдат уточнени, но хора, участващи в дискусиите, са казали, че схемата ще покрива корабите, които влизат и излизат от украинските пристанища срещу щети, и рискът може да бъде споделен между застрахователите и местната държавна банка.

Според един от източниците банката може да предостави акредитив като обезпечение.

Част от риска вероятно ще бъде подкрепена от държавния пътен фонд на Украйна, който е създаден за ремонт на украински пътища и се финансира от данък върху продажбите на горива, е посочил още Грибан.