Активният сезон в пчеларството вече стартира и първоначалните притеснения с достъпа до стопанствата сякаш се успокоиха. Освен това пчелният мед е включен в списъка с български стоки, които ще се предлагат задължително в големите търговски вериги.

Фермерски храни: Бързи плащания от веригите в срок до 14 дни

Пред Агри.БГ Цветелина Пеева, производител на восъчни основи и пчелни продукти от Ловеч, сподели, че не вижда как това е възможно да се случи за средностатистическия пчелар у нас. Според нея, освен нормативно, котирането на български пчелни продукти и изобщо на българска стока в търговските вериги трябва да е придружено с цялостна стратегия и план.

Не е достатъчно просто да махнеш чуждото, да сложиш българското и то да започне да се купува, казва пчеларят. 

Цветелина Пеева: „Нужна е стратегия, един добър маркетинг, реклама на българското производство – цяла поредица от действия. Не сме мислили на този етап дали да се възползваме от тази опция и дали ще е толкова възможно и лесно сключването на договор с големите вериги.

Ние нямаме такава голяма организация тип кооператив, която да гарантира продукция, износ и т.н, за да може, когато човек произвежда, да знае и колко ще може да пласира, за да си планира мащабите на производство."

За ситуацията в бранша и собствения си бизнес по време на коронавирус Цветелина казва, че сега е „короната на пчеларския сезон“ и няма как някои дейности да не бъдат извършени, защото след месец ще е късно.

Цветелина Пеева: "Ние сме от браншовете, които не са много засегнати, защото продължаваме да работим, произвеждаме, гледаме си пчелите. Всичко става със специален разрешителен режим, което малко забавя нещата, но като цяло – продължаваме да си работим. Пътуваме със служебни бележки, защото зареждаме и магазини.

Сега пчеларите нямат време да избират и да търсят алтернативи, а просто гледат бързо да се заредят с консумативи, защото не знаят дали утре ще ги има.

В началото някои много се страхуваха и не смееха да отидат никъде – да си занесат восъка, да си го сменят в магазин за основи, да напазаруват. Това беше първоначалният шок. После сезонът притисна стопаните и сега оптимизирано се търси и набавя всичко нужно."

Пчелар: "Следващите няколко месеца са най-производителните и определящи доходността при нас."

НАЙ-ВАЖНИТЕ НОВИНИ ОТ МЕСЕЦА

Като производител на пчелни основи Цветелина затваря целия кръг на производство и поддържа целогодишно работници на смени плюс сезонни работници за активния сезон и за майкопроизводството. Засега е организирала работния процес, така че да покрива всичките си дейности, но подкрепя инициативата за наемане на работници от бюрото по труда, ако й се наложи.

Цветелина Пеева: "Пчеларството минава повече към семейните бизнеси и организацията на труд е по-различна. На нашите работници, които ползваме за обгрижване на кошерите, съм направила служебни бележки, осигурила съм служебен превоз, предпазни мерки – всичко. Важното е те да бъдат защитени и спокойни, за да могат да си вършат работата."

Ниските изкупни цени, липсата на политика за адекватен пазар на българския мед и популяризирането му са проблеми, с които браншът се бори от години, но сега се наблюдава засилен интерес към родните пчелни продукти, идващ директно от потребителите.

Цветелина Пеева: "В търговския ни офис включително, където имаме изложени мостри, хората идват и искат да си закупят. Търсенето се увеличи. През последните 2 години много рядко някой клиент е идвал в офиса да търси мед, а сега е ежедневно.

Ние продаваме и онлайн. За хората извън града е по-лесно да си поръчат с куриерска фирма, отколкото да идват на крак. Тази опция по принцип е работеща. Ние сме в малък град, нямаме голям пазар, но пък има много хора от съседни населени места, които искат да си набавят пчелни продукти, без да трябва специално да пътуват."

 

ВИЖТЕ ОЩЕ

Предупреждение към пчеларите: Ще пръскат отново пшеницата в Плевенско

Европа се готви за нашествието на азиатския стършел

Ветеринари: БАБХ нарушава закона