Въпреки че политиката за насърчаване на ЕС предлага финансови инструменти за промотиране на селскостопанските стоки, новите държави членки често не се възползват от тях. България е една от тези държави, които могат да развият своя пълен потенциал, но им е нужна малко помощ.

Именно затова призовават и от Copa-Cogeca.

“Нужна е техническа помощ от страна на Европейската комисия към новите държави членки на ЕС, за да се осигури равен достъп до финансовите ресурси”, коментира Бруно Мене, директор на дирекция „Пазари на земеделски продукти” в Copa-Cogeca по време на форума AGRI SUMMIT 2024 „Семената на успеха”, организиран от Forbes България и Агри.БГ.

Експертът от Copa-Cogeca участва в дискусия за намирането на нови пазари. Модератор на панела бе Стоян Чуканов, национален координатор на българското земеделие в Европейския икономически и социален комитет в Брюксел (ЕИСК).

В дискусията участваха още Филип Ромбаут, изпълнителен директор, „Агрополихим“ АД и Антоанета Божинова, изпълнителен директор на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци.

Според Бруно Мене търговски споразумения са особена възможност за държавите членки да изнасят своята продукция на пазари в Европа, но и към трети страни.

“Най-известният фонд за насърчаване на селскостопански стоки е т. нар. “Политика за насърчаване на ЕС”. Всяка година се отделят около 200 милиона евро, които са на разположение за фермери и кооперации, които искат да популяризират своите продукти или на пазара на ЕС, но също и извън него - в трети страни.

Тази политика за насърчаване работи много добре. Например в Полша, използвайки съвсем от скоро тази програма, успя да изнесе шест пъти повече мляко за Китай, спрямо предишни години. А датските производители изнасят много повече местни породи свине за азиатските пазари отново благодарение на тези политики за насърчаване”, обясни Бруно Мене.

Има обаче един проблем и той е доста специфичен за новите държави членки, които се присъединяват малко по-късно в ЕС, като България.

“Проблемът е, че към момента тези държави като България, Румъния и други, не се възползват толкова много от тази политика за насърчаване. И причината е, че първата стъпка е кандидатстване. А тази кандидатура е доста сложна технически. Трябва да се направи от специалисти.

Държави като Франция, Италия, Гърция, те са свикнали с това, така че те имат знанията и точно затова се възползват много от тези политики за насърчаване.

Но ние трябва да се уверим, че другите държави членки, включително източните страни членки, могат да се възползват, но също и да почерпят от опита на другите.

И виждаме, че имаме някои подобрения от година на година. Но това, което също молим, е Европейската комисия да предостави необходимата техническа помощ, за да помогне на новодошлите страни членки да се възползват повече от този фонд за насърчаване.

Така че се надявам, че през следващите няколко години да имаме много промоционални програми, идващи от България”, заключи Бруно Мене.

 

AGRI SUMMIT 2024 „Семената на успеха“ се проведе под патронажа на Министерство на земеделието и храните, с генералната подкрепа на Агрополихим, институционалната подкрепа на Европейската инвестиционна банка, както и с подкрепата на BASF, Банка ДСК, HL-TopMix, „Филип Морис България”, САТНЕТ, YARA, Green Ground, Бова Кар – BMW дилър, Domaine Boyar с вината от серията Korten Natura от бутикова изба „Кортен“ и САПИ.