Изменения на Наредба № 5 от 2018 г. за прилагане на правилата на биологично производство са заложени в нова проектонаредба, която е на обществено обсъждане в рамките на 14 календарни дни – до 16 декември 2022 г.
Наближава срокът за предоставяне на документи по мярка 11
Прецизирането на текстовете е съобразено с промени в европейското и националното законодателство, и по-специално Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на ЕС (ЗПООПЗПЕС), Закона за храните, Закона за ветеринарномедицинската дейност и Закона за фуражите.
Всяка държава членка трябва да разполага с Каталог за мерки и несъответствия, който да се прилага от контролиращите лица и да влезе в сила от 1 януари 2023 г. Той обхваща: списък на несъответствията с позоваване на специалните правила от Регламент (ЕС) 2018/848; класификация на несъответствията в три категории: незначителни, сериозни и критични, мерки, съответстващи на различните категории несъответствия.
Променя се възможността контролиращите лица да издават други дерогации различни от дерогацията за използване на небиологичен растителен репродуктивен материал.
Съгласно ЗПООПЗПЕС Министерството на земеделието създава и поддържа на интернет страницата си публични електронни регистри. В проектодокумента са детайлизирани изискванията за поддържане на информация за отглежданите по биологичен начин животни, ювенилни екземпляри от биологични аквакултури и биологични ярки включително породите животни и генетични линии, адаптирани към биологичното производство, генетичните линии за бавнорастящи домашни птици и регистър на лицата, които предлагат на пазара растителен репродуктивен материал от биологичен хетерогенен материал.
Регламентирани са изискванията към списъците, които трябва да се поддържат на национално ниво – списък на видовете, подвидовете или сортовете, за които е издадено разрешение по отношение на използването на растителен репродуктивен материал, произведен при преход към биологично производство, и на небиологичен растителен репродуктивен материал, както и списък на биологичните протеинови фуражи за домашни птици и свине.
За целите на надзора са предвидени правила относно сертификата, издаван на оператори, групи от оператори и износители от трети държави, участващи във вноса на биологични и произведени при преход към биологично производство продукти, както и правила за разрешаване на изключения от правилата за биологично производство.
С проекта се прецизират някои правомощия на компетентните органи – МЗм и Българска агенция по безопасност на храните, и контролиращите лица, като Изпълнителната агенция по сортоизпитване, апробация и семеконтрол (ИАСАС) се определя за официален орган по смисъла на чл. 13 от Регламент (ЕС) 2018/848 и чл. 9 от Регламент (ЕС) 2021/1189.
За първи път се регламентират изискванията към група от оператори, тяхната сертификация с контролиращо лице, документацията, която водят и съхраняват, както и надзорът и контролът върху тях.
Дава се възможност на браншови представители да участват в Постоянната междуведомствена консултативна комисия по биологично производство при разглеждане на въпроси, свързани с прилагане на правилата на биологичното производство. Контролиращите лица могат да се включват в заседанията на комисията, когато се разглеждат предложения за спиране на действието на разрешението, отнемането му или ограничаване на неговия обхват.
13 КОМЕНТАРА
05.12.2022
05.12.2022
05.12.2022
05.12.2022
05.12.2022
05.12.2022
05.12.2022
05.12.2022
05.12.2022
05.12.2022
06.12.2022
06.12.2022
06.12.2022