Много животновъди искат да затворят цикъла, като произвеждат млечни продукти и не са зависими от мандрите, но задачата не се оказва толкова лесна. Гледането на животни е едно, преработката на мляко - също толкова важно, а изграждането на собствен бранд и неговото маркетиране е черешката на тортата.

Зелено сирене, сирене в стомна, тулумско сирене и картофено сирене - храна с история

Затваряне на цикъла в пълния смисъл на думата успяват да правят от ферма “Багри”. Въпреки че се намира в района на Белене, в природен парк “Персина”, пазарът е основно в София. В столицата е разположен и екипът, който развива бранда и продава качествени овчи продукти.

Собствениците залагат изцяло на френската порода Лакон, чието мляко е високомаслено. Неговите вкус и аромат са доста деликатни и го отличават от традиционното българско овче мляко. Това позволява на семейната ферма да се разгърне на българския пазар и да достигне вкусовете на повече потребители. 

В момента се отглеждат около 850 животни, като малко над 500 от тях са дойни. От миналата година стадото е разделено на две, което позволява да се дои мляко целогодишно. 

Близо до фермата е изградена малка мандра, като почти всичко минава през ръцете на опитните мандраджийки. Те използват технологията с тензуха, месят кашкавала на ръка, използват млечни вани, режат бучките на ръка. Опитват се максимално да съхранят традицията и следват занаятчийски рецепти.

Фермата се стреми да се фокусира върху традиционните български продукти, затова стартират с българско саламурено сирене. Кашкавалът се изпарва и зрее минимум 60 дни. Прави се от сурово, непастьоризирано мляко, което му позволява да се развива във времето. Животните се отглеждат пасищно в Натура 2000, а билките и храната, с която се хранят, се отразява на вкуса и аромата на продуктите.

Най-продаваният им продукт е киселото мляко. Маслеността му е различна през различните сезони отново заради сезонността на пашата. През последната година екипът е разработил няколко кремообразни продукта, като катък по занаятчийска рецепта и катък с парченца сирене. Иновативен продукт е кремасиренето от овче мляко с четири пробиотика. 

Работи се и върху разрастване на дистрибуторската мрежа. В Северна България могат да се открият във Велико Търново, Шумен, Варна. Малко по малко се опитват да достигнат на юг до Пловдив и Бургас, но там конкуренцията е по-голяма. Фермата има и собствен онлайн магазин и прави доставка четири пъти в седмицата. Ebag са едни от първите им партньори, които са им протегнали ръка.

Активни са в социалните мрежи и държат на прозрачността, като показват различни процеси от работата. Не пропускат да отговарят на въпроси на потребители, тъй като ценят обратната връзка с клиентите. За в бъдеще планират да разширят портфолиото, като пуснат на пазара една серия от по-висок клас продукти.

“Мислили сме да вложим уникални български билки и подправки, които по-рядко се използват към момента. Когато достигнем този етап в развитието си, ще търсим партньори с висококачествена суровина”, обяснява Виктория Генчева - част от маркетинг екипа на ферма “Багри”, с която си поговорихме на изложението “Пътят на млякото” в Интер Експо Център.

Според нея изобщо не е лесно да затвориш цикъла на производство, но това не трябва да отказва животновъдите, които искат да се пробват. 

“Моят съвет към тях е да се обърнат към качеството, защото все повече потребители търсят такива продукти. Потребителят вече е достигнал това ниво, на което знае кой е хубавият продукт. За нас храната е здраве и това е основният ни приоритет”, сподели за финал младата дама.