Човек, какъвто и път да е поел, каквито и цели да си е поставил, не би бил здраво стъпил на земята, ако я няма връзката с родното място и семейството. Тази максима следва Павлина Вълкова и нейното семейство от Димитровград.

Още по темата: Цената на шафрана продължава да варира от 25 лв./г у нас до 35-60 евро/г на запад

След цели 30 години, посветени на търговията, Павлина решава да поеме нова глътка въздух, захващайки се с обработката на наследствени земи и навлизайки в дебрите на шафранопроизводството.

“В бащиния ми дом в село Крепост имахме голяма пустееща градина, около 1 дка. Закупих три вида луковици от малкото вносители тогава, за да направя разлика помежду им. Имам френски, испански и холандски луковици с различен първоначален посадъчен размер. Подготвихме полето въпреки голямата суша през август и засадих шафрана”, започва разказа си Вълкова.

Периодът на цъфтеж започва в края на октомври - началото на ноември. В продължение на 20 дни шафранът цъфти всеки ден. Бере се рано сутрин, докато цветът не е разтворен напълно, за да се запазят ценните му качества. След това започва отделянето на червените тичинки от лилавите цветове, което отнема около 5-6 часа. После се суши на определена температура за около 2-3 часа и така до късно вечерта. 

“Удовлетворението, което ми носи тази култура, е голямо. Чувствам се енергична, здрава и щастлива”, споделя производителката.

След като натрупват опит и увеличават количеството, заедно със своите дъщери Антония и Десислава решават да създадат козметична марка с шафран. Правят дълго проучване, за да се убедят не само в здравословните му качества, а и в изключително благоприятното му действие върху кожата. 

“Решихме да създадем наша марка, за да популяризираме българския шафран, българската козметика и високото качество, което можем да предложим”, горда е Вълкова.

Засега тяхната продукция намира пазар предимно в България чрез техния онлайн магазин и дистрибуция по търговски обекти. Правят малък износ, но постоянно търсят нови хоризонти. Бъдещите им цели включват разрастване на козметичните продукти с шафран. 

“На крачка сме от пускането на пазара на много интересен продукт. Разбира се, имаме и много други идеи, които в бъдеще ще се стараем да осъществим. Също бихме искали да участваме на повече международни изложения и форуми”, казва за финал фермерката.