Ако краве млякото е с масленост 4,2-4,4%, каквото ние търсим, не гоним цена, а качество. Защото нашият клиент също търси качество. Тези 20 стотинки разлика не са от значение за него, защото той вече е решил да купи по-скъп продукт в сравнение с масовия, сподели за Агри.БГ Величка Филева. 

Голяма козеферма у нас осигурява храна за животните със собствена хидропонна система

Запознахме се с нея по време на изложението “Пътят на млякото” в Интер експо център - София. Тя ръководи семейна мандра, разположена в подножието на Родопите в село Куртово Конаре. Работят с краве, овче, биволско и козе мляко, и продават млечни продукти под два бранда - “Старият млекар” за пълномаслени, фермерски продукти, и “Вивера”.

“В продуктите ни влагаме само мляко и закваска. Малка мандра сме и държим на качество, а не на количество. Искаме да сме достъпни за клиентите, които държат на истинския вкус, а не на масовото производство”, подчерта Филева. 

Тя самата е от Пловдивския край и е израснала на село с натурални продукти. Учи за агроном, а по-късно и счетоводство, докато съдбата не я отвежда до животновъдството. За кратко време отглеждат собствени овце Лакон, но сега са фокусирани върху производството на млечни продукти.

“Двете неща трудно се съчетават. След време отново планираме да се върнем към животните. Задължително ще заложим на френската порода Лакон и ще си гарантираме суровина целогодишно”, разказва дамата. 

Тя се гордее особено много с продуктите в стъклени буркани, които позволяват на бактериите да се развиват във времето. Това е и серията, която спечели медал на изложението в София, на което участват за първи път.

“Журито оцени нашия ръчен труд. Бурканите са наливат и затварят на ръка, млякото се цеди четири дни в тензух, за да придобие необходимата плътност за цедено мляко. Почти нямаме машини - само пастьоризатори, за да поддържаме висока хигиена. В момента сме шест човека. Работим събота и неделя, за да компенсираме липсата на работна ръка”, разказва Филева.

Суровина изкупуват от различни райони на страната в близост до Пловдив.

“С качествено мляко се получава качествен продукт. Разработили сме и единствения по рода си пробиотик от овче мляко. Притежаваме всички нужни сертификати, но търсим финансиране за неговото производство”, казва Филева.

Продуктите им намират пазар основно в Пловдив и София. Участват и веднъж месечно на фермерския пазар в Стара Загора. Искат да бъдат сигурни, че могат да задоволят пазара откъм количество и качество, и тогава вече да търсят търговци и в други градове. Рекламата е главно от уста на уста. Не остава време за активност в социалните мрежи. 

“На изложението интерес проявиха доста логистични фирми. Но не знаем дали ще успеем да отговорим на количествата. Няма как да произвеждаме големи количества с този ръчен труд. Затова нямаме намерение да ги увеличаваме, а по-скоро търсим краен клиент. Затова продаваме в малки фермерски магазини, в които се залага на качество”, обяснява собственичката на мандрата. 

По нейни наблюдения клиентите проявяват голям интерес към овчето мляко, което се търси главно за малки деца. Биволското мляко пък е високопротеиново и се купува основно от млади спортисти. 

“През последната половин година се появи като тенденция да продаваме в специализирани магазини за месо от висок клас. Те имат интерес да предлагат и млечни продукти, за да увеличат асортимента. При тях имаме хладилник с цялата ни серия”, споделя своите наблюдения производителката.