Когато фамилията ти е Козарев, сякаш няма нищо по-логично от това да си направиш козеферма, която произвежда млечни продукти под марката „Козарев“. Така се случва с Петър Козарев – софиянец, роден през 1996 г. Той завършва „Бизнес финанси“ в Швейцария, но се връща в родината, за да прави бизнес в животновъдството. 

Мнение: Единственият начин за оцеляване е затваряне на цикъла, но това изобщо не е лесно

Козефермата в севлиевското село Дамяново е създадена през 2018 г. с проект по подмярка 4.1 за инвестиции. През същата година от Франция са внесени 350 бройки от високопродуктивната млечна порода Кафява алпийска коза. Сега животните надхвърлят вече хиляда.

Целият комплекс се простира на площ от над 5000 кв. м. Фермата разполага със собствена хидропонна система, която може да произведе до 3,5 тона сочен зелен фураж на ден. Целта е козите да се хранят целогодишно с микс от свежи треви, като се използват само качествени семена, вода и светлина. 

Всяко животно носи гривна, която дава информация за здравословното му състояние в реално време. По време на доенето млякото минава през няколко филтъра и се отвежда по тръбопровод до специализиран охлаждащ съд, който поддържа идеална за транспортиране температура.  

В края на 2019 г. фермата затваря цикъла, като преработва част от суровината на ишлеме. Стартира с традиционните български продукти – козе сирене, кашкавал и кисело мляко. След време разширява портфолиото със серия от сирена тип френски, гауда, сирена за мазане „Качамурица“, лабне. 

Екипът държи много на стилните опаковки и брандирането. Активен е в социалните мрежи и добре си партнира с Ebag на територията на София. Планира да развие и собствен онлайн магазин.

"В момента реализираме нашите продукти на фермерските щандове в големите магазини, както и в по-малки специализирани магазини в столицата и страната. Зареждаме няколко ресторанта в страната, работим с гурме ресторанти и такива, които държат на качеството. Вече имаме доста запитвания от различни заведения, като целта ни е да разработим този канал по подобие на останалите.

Засега е трудно да направим национална дистрибуция, защото пазарът на козе продукти у нас е все още доста нишов. Но ние работим в посока нашата марка да се утвърди в еталон за качествени млечни продукти, произведени само и единствено от нашето козе мляко“, обясни за Агри.БГ Николай Заров – експерт „Маркетинг“, с когото се запознахме по време на Фермерския фестивал на сиренето в град Сливница.