Първият вендинг-автомат за плодове и зеленчуци заработи в Троян от началото на месец юни. Това съобщиха за Агри.БГ от Българската асоциация на малинопроизводителите и ягодоплодните (БАМ-Я).

Пълен напред: Как ферма продаде 5 пъти повече продукция

Идеята е на фермерите от местно биостопанство, които заради земеделската работа нямат време да въртят търговски обект, в който да реализират продукцията си. Така автоматизираният помощник ги замества, докато са на полето.

Освен машината за свежи сезонни плодове и зеленчуци, в своеобразния електронен минимагазин е поставен още един вендинг-автомат - за пакетирани био и веган храни и напитки.

"Концепцията на магазина напълно съвпада с концепцията на късите вериги на доставка и на директните продажби с цел да се избегнат междинните търговци, а продукцията по най-бързият начин - сортирана, пакетирана и охладена, да се предлага на клиента 24 часа в денонощието", коментира Божидар Петков, председател на БАМ-Я.

Асоциацията отдавна настоява този тип вендинг-автомати, също както млекоматите да бъдат включени в схемата за подпомагане на късите вериги и директните продажби. Те са особено подходящи за сегашните епидемични времена, в които все още е добре да се избягва посещението и струпването на хора в закрити пространства, както и контактите между продавачи и клиенти.

В условията на криза производителите в чужбина са успели да вдигнат 5 пъти продажбите си с помощта на този метод, твърди Петков. В страни като Германия, Франция и Италия в момента работят над 800 000 такива помощници на фермерите.

"Очакваме все пак да се получи разбиране и одобрение от страна на МЗХГ и ДФЗ и такива инициативи да се подпомагат в направление реализация на биопродукти, а подобен тип машини да се върнат в училищата, но вече само с био, здравословни и веган  храни и напитки", добави Божидар Петков.

Да се подпомогне реализацията на подобен, по-мащабен проект и в София, и така фермерският пазар да не е само веднъж в седмицата, но всеки ден, по 24 часа в денонощието, предлагат още от БАМ-Я.