Още преди пандемията от коронавирус през 2020 г., група от фермери се уверяват, че могат да продават готовата си продукция онлайн. През 2018 г. местният пазар в техния окръг затваря. Това поставя Шантал Луингтън и колегите й от Онтарио пред задачата да открият как да стигнат до своите клиенти по нетрадиционен начин. Той е непознат, но върви ръка за ръка с предимство - няма го характерното суетене на физическия пазар, пише Modern Farmer. 

Румен Кесерджиев със собствена разработка от пчелар за пчелари

По това време Луингтън управлява заедно със съпруга си Dalew Farms в Лавин, Онтарио. Те продават онлайн директно на потребителя. След като местният пазар затваря врати, колегите на Луингтън хвърлят поглед към нейния онлайн магазин.

Със съпруга ми им показахме нашия уебсайт и как извършваме онлайн продажби, спомня си Луингтън. 

Те се изненадаха от функционалността. Затова обмислихме възможностите и взехме решение. Можем да създадем сайт, в който много ферми да предлагат продуктите си. Клиентите поръчват и може да приберат поръчката си едновременно, пестейки разходи за доставка и опаковане, допълва тя. 

Първоначално по план отговорностите по маркетинга и социалните медии се прехвърлят на ротационен принцип. Това обаче скоро се променя. След кампания по медиите, първите ферми, включили се в проекта - Dalew Farms, Kipling Ridge Farms, Field Good Farms и Three Forks Farms, регистрират стабилни продажби. Логистичната работа се натрупва и Луингтън напуска работата си като рентгенов технолог, за да посвети времето си изцяло наClick Fork - така се казва инициативата за достъп до местно произведена храна. 

За четири години към проекта се присъединяват десетки фермери. Някои от тях биват подтикнати от ограниченията заради COVID. Днес самопровъзгласилият се Northeastern Online Farmers’ Market предлага местни продукти от повече от 25 ферми.

Онлайн моделът на продажби има няколко плюса. Един от тях, че се намаляват хранителните отпадъци. Освен това клиентите могат да поръчват предварително. Така има случаи, в които всичко се разпродава, още преди да бъде прибрано от полето. 

„Това е голям плюс за мен“, казва Луингтън, която мрази да пилее храна. 

Онлайн фермерските пазари стават все по-популярни. Те процъфтяват за разлика от традиционната им форма, категорична е тя. 

По време на пандемията Click Fork утроява продажбите си. Системата е по-удобна и за производителите, и за клиентите. Фермерите спестяват време, а купувачите могат да пазаруват от компютъра си целогодишно, като същевременно подпомагат местните ферми. Фермерите не е необходимо и да взимат отпуск от работа (ако работят паралелно нещо друго), за да пътуват до пазарите. 

Това е една от най-големите привилегии за Челси Абът, пчелар и собственик на Lenora Bee Apiary и член на Cow-Op.ca - кооперация с нестопанска цел в регионалния окръг Cowichan Valley в Британска Колумбия. 

„Исках да намеря предвидим начин да продавам зеленчуците си, без да се налага да прекарвам повечето от времето си на фермерски пазар“, казва Абът. 

„Преди Cow-Op продавах изключително на един много класически, типичен фермерски пазар в средата на полето”, допълва тя. 

Мери Хефернан и съпругът й са друг положителен пример. Те управляват Five Marys Farm - стопанство, намиращо се близо до границата на Орегон. 

Преди 9 години никой не искаше да доставя месо. Онлайн пазаруването обаче беше важно за мен и затова решихме да експериментираме с най-добрите начини, по които може да достигнем до клиентите си, казва Хефернан. 

Бяхме твърдо настроени, че трябва да има начин да продаваме, без да напускаме ранчото. Прекарахме около година, тествайки различни опаковки, кутии, подложки, използвайки сух лед, опаковки с гел и т.н., спомня си тя. 

Този опит влиза в употреба по време на пандемията.

„По време на пандемията никога не е имало момент, в който хората да са били по-загрижени за сигурността да знаят откъде идва храната им и че тя ще се появи. Никога преди рафтовете на магазините за хранителни стоки не са били празни“, казва Хефернан. 

Разпродадохме всичко почти моментално. Хората се обаждаха, плачейки, сякаш бяха билети за концерт: „Имаше пържола в количката ми и сега я няма!“, допълва тя. 

Критиците твърдят, че онлайн фермерските пазари елиминират контакта лице в лице. Хефернан е намерила решение на проблема. Тя активно общува с клиентите си в Инстаграм. 

„Споделям ежедневието ни – доброто, лошото и трудностите на животновъдството… красивите нови бебета, които се раждат. Това наистина е начинът, по който изграждаме нашата клиентска база... като сме прозрачни в социалните медии и позволяваме на хората да се свързват с нас и да се чувстват като част от нашата история. Когато ядат месото си, те знаят кой го е отглеждал, допълва фермерката. 

 



ВИЖТЕ ОЩЕ:

От бутиково производство до големия чуждестранен пазар на телешко месо

Дойде ли моментът за единни правила за домашните храни и фермерските пазари?

Дамите в селското стопанство: Кристина Ценова