Хранителни вериги продават германски картофи, представяйки ги за български, като по този начин заблуждават клиентите си. Това е установила проверка на Националната асоциация на картофопроизводителите в няколко магазини в страната, съобщиха за Агри.БГ от организацията. 

Картофопроизводителите са в безизходица!

“На етикетите пише произход от България, но реално не са, защото ние ги познаваме и виждаме, че са германски”, заяви Тодор Джиков, председател на асоциацията. Освен това родната стока е на доста по-високи цени от вносната, посочва той.

Според Джиков измамата идва от доставчиците на веригите, които сляпо им се доверяват. По закон всеки търговец подписва декларация за произход на стоката, която продава на магазините. 

Тодор Джиков: Призоваваме да започнат масови проверки на веригите и техните доставчици за произхода на продуктите. За целта ще сезираме Комисията за защита на потребителите, НАП и Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) да проследят цялата верига откъде идват картофите, като какви се продават и дали са българско производство.

И добави, че настоява веригите също да направят собствени проверки на доставчиците си. 
Те разполагат със Система за управление на качеството Global GAP, която проследява продуктите от щанда до полето. С подобни документи не е осъществен контрол дали в картофите няма нитрати, тежки метали и пестициди, смятат от асоциацията. 

“Нямаме нищо против германските картофи и тяхната продажба, но те трябва да бъдат правилно обозначени. Хората трябва да имат право на избор, а не да бъдат заблуждавани“, обясни Тодор Джиков.

От Националната асоциация на картофопроизводителите призовават потребителите да продължат да търсят и избират българските продукти. По този начин подпомагат родното производство и стопаните, които вече 5 месеца не могат да продадат продукцията си и тя залежава по складовете.

Причината е в по-ниските цени на вносните картофи заради отпуснатите големи субсидии на местните земеделци в Германия, Полша, Румъния, Белгия, Нидерландия и Франция. Добрите и нормални добиви през 2020 г. се сблъскаха с един ненормален пазар. Той беше продиктуван от COVID-19. 

2020 г. в селското стопанство: Картофопроизводство

“За съжаление, пандемията нанесе изключително голям удар специално върху картофопроизводството у нас”, коментира Тодор Джиков.
Всички експерти в ЕС предупредиха своите правителства, че най-тежко ще се усети кризата при производителите на картофи, цветя, вино и мляко. Основните консуматори на картофите са ресторантите и хотелите.

Всички сме свидетели, че имаше карантина и нямаше туристи. Това се отрази на картофите с много ниски цени и липсата на пазар. Заради кризата от коронавируса, повечето правителства в ЕС нотифицираха нови държавни схеми, отвориха се нови мерки и се отпуснаха големи субсидии. Всичко това, за да се помогнат производителите от всички засегнати сектори, аргументират недоволството си от асоциацията. 

“В България се нотифицираха две схеми. По тях общо картофопроизводителите получиха 45 евро/дка. За сравнение, Белгия нотифицира помощ от 5 евроцента на кг продукция при продажба на картофи до 2 тона от дка, т.е 100 евро на дка.

Именно оттук се получава една голяма разлика, която рефлектира върху сектора у нас. Конкуренцията, която е на българския пазар в момента и ниските цени, на които се внася продукцията от другите държави от ЕС, поставя в невъзможност нашите производители да си продават наличните картофи”, обясни още Тодор Джиков.