Преди Великден проверяваме ситуацията с пазара на яйца у нас и настроенията в сектор „Птицевъдство”. Ето какво показва статистиката и какво споделя бранша.

Мнение: Ниската цена обезсмисля отглеждането на ярета за месо

Към 10 април САПИ отчита цена на едро на яйцата у нас от 0,351 лв./броя с ДДС. Това е по-евтино от седмица и месец по рано, а на годишна база цената е спаднала с над 16 %. На дребно продажбите също са с известен ценови спад – 0,52 лв./броя с ДДС. Все пак спрямо същия период на 2022 г. яйцата са забележимо по-скъпи.

Има ли основание търговците да повишават цената на яйцата по Великден от гледна на точка на изкупните цени?

„Не. Няма предпоставки за това, статистическите данни от Евростат го показват. Според мен няма да има разлика в цените за крайния потребител, единствено има промени в цените от производител към различните видове търговци, коментира пред Агри.БГ Даниел Божанков, председател на Асоциация  на промишленото птицевъдство (АПП).

Експертната му оценка е, че такива години като тези от 2022 г. насам не е имало досега за сектора по отношение на пазара. Има големи амплитуди, които са лишени от пазарна логика, а това внася несигурност у производителите.

„Вносът в последно време от Украйна, Румъния и други държави зачести. Инфлуенцата по птиците у нас, заради която загубихме около 30-40% от поголовието на носачките, създаде възможност за търговци от Европейския съюз и трети страни да запълнят нишата с количества на по-ниски цени. Това породи дисбаланс и негативи за българските производители. Цената падна почти до себестойност, заявява браншовият представител.

Той обръща внимание и на това, че сектор „Птицевъдство” не влизаше в подпомаганията за Ковид-19 и заради войната в Украйна. „Производителите в Румъния, Гърция, Полша всяка година получават кризисни помощи, затова тяхната себестойност е по-добра от нашата и те могат да си позволят да вкарват по-евтина стока”, добавя Божанков.

„Нашата информация е, че от Украйна влизат и яйца с изтекъл срок на годност, които в нашите пакетиращи центрове се преетикетират с нов срок на годност, слагат се в български кашони и кутии и се пускат на пазара. Печатът на самото яйце не е български и на етикета си пише произход, но потребителят вижда трибагреника на опаковката и бива заблуден. За Агенцията по храните това не е проблем, за нас е проблем. Това нещо много трудно се проследява, трябва съвместни проверки на БАБХ и НАП”, подчертава Даниел Божанков.

На финал той призовава потребителите да гледат кода „БГ” на яйцата и да подават сигнали към Комисията за защита на потребителите, когато биват заблудени заради опаковката на яйцата.