Обединяването на земеделски производители в една организация и отстояване на общи интереси не е лека задача, особено по нашите географски ширини. Като цяло българите сме известни със своя индивидуализъм, обичаме да говорим, но не винаги стигаме до конкретни действия.

Пчелар за пръскането: По-добре наземно, отколкото авиационно

Пчелар от Търговищко обаче, при това дама успява да привлече към своята кауза колеги от цялата страна. Така през 2018 г. се ражда Апис Мелифера България. Започва с 8 члена, които в момента са вече 16 с общо около 4500 кошера. Произвеждат всички видове пчелни продукти, а суровината идва от различни точки на страната – Силистра, Русе, Търговище, Разград, Нова Загора, Стара Загора. 

„Опитваме се да търсим директни пазари навън с крайни клиенти, за да прескочим, доколкото може, преработвателите. Към момента те ни дават ужасно ниски цени, които въобще не ни устройват“, обяснява управителят и съдружник Таня Гюрюшева-Николова. 

Лично тя се грижи за 450 кошера в района на Търговище. Засега успява да се издържа с малки продажби на търговски обекти в България и не й се налага да продава на търговците. Но много нейни колеги нямат друг избор и се съгласяват с ниските цени за изкупуване на суровината.

„Не може през 2017 г. да съм продавала на едро, например над 2 тона наведнъж, на минимална цена от 7,50 лв./кг за биологичен мед. В момента ми предлагат 4,20 лв./кг“, изчислява пчеларят.

Пчелар: „Аз го правя не само за другите, но и за себе си. Убедена съм, че ще стигнем докрай. Дано да е по-лесно.“

Затова тя се захваща с нелеката задача да създаде организация с основната цел да намери директни пазари навън. Имат достатъчно количества, за да отговорят на търсенето на по-малки клиенти. Надяват се така да успеят да си покачат цената. 

„Трудно е да се обединят производители в една такава организация. И то не заради самата идея, защото всички са убедени, че само така ще постигнем по-добра цена, но чисто организационно и като техническа работа. Радвам се, че имам съмишленик, който много помага. Хората не осъзнават какво стои зад това една организация да работи под един етикет, да се вземат решения, да се поема отговорност“, разсъждава Николова. 

Пчеларска организация: „Все още не изнасяме за чужбина, но сме обнадеждени, тъй като имаме запитвания онлайн от европейски и арабски страни.“

ВИЖТЕ ВОДЕЩИТЕ НОВИНИ

С Таня Николова се запознахме на Зелената седмица в Берлин, където тя представяше продуктите на организацията вече втора година. Наели са си склад и преработват на ишлеме в съществуващите преработвателни предприятия.

„На този етап не мислим сами да преработваме, защото да изградим такава база за преработка е доста скъпо начинание. Работим върху нашия сайт, който да ни представя по-добре на международните пазари“, обяснява производителят. 

Ако всичко върви по план, организацията може да престъпи и към създаването на собствено предприятие. Но и да продължат да произвеждат на ишлеме, пак е добър вариант, защото за пчеларите в Апис Мелифера за момента пазарът е най-важен.

 

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Пчелар: Нямаше и грам чиста акация тази година

Обнародваната нова пчеларска програма е с по-висок бюджет

В помощ на пчеларите: В Добруджа залесяват с медоносни дръвчета