Секторът на плодовете и зеленчуците у нас трябва и може да работи по-добре, така че да печели повече. Да продава повече в България и навън. Около тази идея се обединиха участниците в третото издание на бизнесфорума InteliFresh. Успешен старт на събитието, на което Агри.БГ е медиен партньор, бе дадено лично от земеделският зам.-министър Чавдар Маринов. 

Как родните плодове и зеленчуци могат да излязат навън?

В първата дискусия се включиха големи производители на земеделска продукция у нас, най-мащабният преработвател на плодове в страната, търговски вериги и маркетингова агенция, която сподели потребителските нагласи по отношение на покупката на плодове и зеленчуци. 

„Трябва да произвеждаме повече, по-качествено, да умеем да заготвяме добре и да оставим работата по продажбите и по маркетинга на хората, които са отговорни за това. Няма как един човек да бъде едновременно успешен земеделски производител, търговец, бранд мениджър и т.н.“, коментира Николай Вълканов – управител на ИнтелиАгро и организатор на InteliFresh.

По думите му събитието не акцентира върху конкретен продукт, а върху начина на работа, грижата, с която се отглежда продукцията, и начина, по който тя достига до крайния потребител. 

И за това издание на InteliFresh важен партньор бе Посолството на Кралство Нидерландия у нас. 

„Нашата цел е да направим връзка между двете страни – Нидерландия и България. Да създадем партньорства между компании, между частния и държавния сектор. Да споделим ценности и отговорности. Изправени сме пред много предизвикателства, като климатични промени, безопасност на храните, устойчиво производство“, сподели Ари Фелдхаузен – съветник по земеделските въпроси към Посолството на Кралство Нидерландия

Той припомни, че от десетилетия Нидерландия трупа опит в екологосъобразно производство на храна. А България разполага с пространство, където да се внедрят всички тези технологии и знания. 

„Затова тук сме събрали на едно място производители, търговци, преработватели. Вярваме, че връзката между всички тях по веригата може да се подобри“, убеден е нидерландецът. 

За да споделят своя опит с българските фермери, на форума присъстваха трима експерти от Нидерландия. Единият от тях беше Пийт Схоутел, който запозна производителите с пазарните ниши в Европа и как може да се спечели от тях.

„Първият въпрос е какво България може да предложи на европейския пазар. Данните сочат, че вашата страна повече внася, отколкото изнася. Така че, пазарите са там, но какви продукти можете да дадете. Като цяло виждам малкия мащаб на фермерите, недостатъчното коопериране между тях. За да бъдат значим доставчик на пазара, те трябва да имат обем и постоянна продукция. Това обаче липсва в много страни и това е предизвикателство“, обясни консултантът в бизнеса със свежи плодове и зеленчуци.

Интерес у българските производители породиха темите за новите сортове плодове и зеленчуци на пазара, тенденциите в опаковките на бъдещето и оранжерийното производство, както и проекта за развитие на лешникови насаждения у нас за нуждите на италиански гигант.

И този път InteliFresh даде много теми за размисъл, а фермерите успяха да сравнят часовника си с новите тенденции и изисквания на пазара.

Още за събитието и ценния опит на Нидерландия, може да прочетете тук: