Действия, несъвместими с доброто управление на важна държавна институция, са извършени в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) през периода септември 2022 г. – юни 2023 г. Това твърдят група депутати, сред които бившият изпълнителен директор на агенцията проф. Христо Даскалов, искайки от агроминистерството подробности за проведените през този период обществени поръчки за милиони левове.

За фермерите ли е писан Стратегическият план или да се намери работа на консултантите?

Посоченият времеви диапазон е именно този, след като Даскалов излезе в отпуск заради предизборната кампания, а служебното правителство назначи на негово място д-р Христо Вълчанов.

„В този период започна процес на активно прекратяване на стартирани обществени поръчки за изпълнение на Държавната профилактична програма, изграждането на ВетИС система, регистри и много други. Дейността на БАБХ е съществено разстроена, отново има остра липса на финансови ресурси (въпреки че Агенцията получи през юли 2022 г. съществено увеличение на бюджета. Направени са, по данни на  лица, работещи в тази институция, множество необосновани уволнения…

Същите обществени поръчки бяха повторно обявени, като и бегъл поглед в системата показва, че те не са претърпели дори и малка промяна и явно мотивите за тяхното прекратяване са били не по тяхното съдържание, а от друго естество”, правят констатация народните представители в писмо до агроминистъра.

От земеделското министерство дават разяснения за хронологията и фактите около ключови обществени поръчки на БАБХ, чиито истории са любопитни и преди времето на последното служебно правителство. Тук ще обобщим обясненото за ВетИС и проекта за оптимизация и електронизация на Агенцията по храните.

ВетИС

През 2008 г. е сключен договор на стойност 7 388 888 лв. без ДДС за изпълнение на проект „Привеждане в съответствие с новите изисквания, доработка и техническо обезпечаване на работоспособността на информационната система в НВМС” с ДЗЗД „Консорциум Матерна Систем”. През 2014 г. в резултат на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79. Ал. 1, т. 3 от ЗОП се прави договор със същата фирма за следгаранционна поддръжка на ВетИС. Този път сумата е 2 404 800 без ДДС. Същото се направено и през 2018 г. и отново с такава стойност на поръчката. В РОП няма данни за приключване на посочените договори.

На 24.08.2022 г. е стартирана процедура на договаряне без предварително обявление „Възстановяване работата, мониторинг и осигуряване на работоспособност на ВетИС”. Изпълнител пак е ДЗЗД „Консорциум Матерна Систем” а сумата е 234 000 лв. без ДДС. Изпълнението на договора е приключило на 23.02.2023 г. Тази процедура е била обект на проверка за законосъобразност от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ). 

Заключва се, че изпълнителният директор на БАБХ я е провел без да са били налице законовите основания на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП. Също така са били включени дейности, „които не са необходими за преодоляване на непосредствените последици от възникнало изключително обстоятелство и които не са в причинно-следствена връзка със същото. Съставен е Акт за установяване на административно нарушение по предвидения в закона ред.

След хакерската атака, ударила БАБХ през август 2022 г. спешно е сключен договор с регулярно обслужващата следгаранционно системата фирма за спешно стартиране и работоспособност на ВетИС. Дейностите са възложени за срок от 6 месеца или до осъществяване на миграция към държавния частен облак (ДХЧО). Тази миграция е буквално заседнала поне отстрани погледната. Последната информация беше от служебния министър Явор Гечев и не беше нищо съществено – нямаше посочени срокове за изпълнение.

През това време обаче договорите и сумите за поддръжка си вървят. Сега с ДЗЗД „Консорциум Матерна Систем” има сключен нов договор без предварително обявление с прогнозна стойност 240 000 лв., сключен на 11.04.2023 г., със срок на изпълнение 6 месеца. Обяснено е как въпросната фирма притежава авторски права върху разработката и затова не може да бъде заменена с друга, а и не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител. „Сред мотивите за решението за откриване, възлагането на поръчката на лице, различно от поканеното, ще създаде значителни технически и икономически затруднения за БАБХ” информират от министерството.

От стартирането до приключването на обществената поръчка е налице голям времеви диапазон и при друга важна обществена поръчка на Агенцията, подчертават от МЗХ.

Електронизацията на БАБХ

Обществена поръчка „Оптимизация и електронизация на регистрите и работните процеси в БАБХ”, осъществявана с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление” 2014-2020, съфинансирана от ЕС, е обявена за пръв път на 24.12.2021 г. После е прекратена на 11.04.2022 г. и се появява пак на 14.06.2022 г. с прогнозна стойност 7 821 590,00 лева. 

До октомври 2022 г. срокът на работа на комисията за избор на изпълнител е удължаван три пъти. На 04.11.2022 г. министърът на земеделието указва на директора на БАБХ в спешен порядък да предприеме необходимите действия за финализиране на поръчката, с което да бъде преодолян рискът от загуба на европейски средства, каквато обективна опасност е отчетена. Неизпълнението на проекта би компрометирал и изпълнението на Актуализираната стратегия за развитие на електронното управление в Република България 2019 г. - 2023 г., за която БАБХ е определена като една от отговорните институции.

Финално  на 15.11.2022 г. офертата на Гражданско дружество (Консорциум) „БАБХ Единни регистри 2023” печели поръчката. Други трима участници отпадат по различни причини. Неодобреното Обединение „Регистри” обжалва решението пред КЗК, но жалбата е оставена без уважение. ВАС също потвърждава решението. Цялата тази сага се очаква да приключи на 30.07.2023 г. (поне на хартия), докогато е крайният срок на изпълнение договора по проекта за електронизация на БАБХ. Да видим...