Нужни са още усилия за регулиран пазар с нормални цени, за да може земеделският производител да работи на печалба. Много години бяхме на фалит, споделя пред Агри.БГ Георги Кафтанов, оранжериен производител и председател на сдружение „Югозапад 2013“.
Изкупните цени на домата се сринаха, а тези в магазина растат
Производителите на плодове и зеленчуци от Югозападен регион подкрепят мерките, предприети за контрол на вноса. По думите на Кафтанов те вече дават ефект.
„Одобряваме рестрикциите към вноса. Всяко едно нещо, което се прави в полза на българските потребители, е добро. Всички знаят каква стока се внасяше – безконтролно от трети страни и нискокачествена стока от съседни на нас страни членки. Ефектът още не е осъзнат, но определено се чувства“, заявява производителят.
Георги Кафтанов: „Мярката, която беше предприета за големите търговски обекти, също даде резултат. Мои колеги успяха да реализират продукция във веригите, дори се твърди, че в някои от тях изобщо не е имало вносна продукция от домат например."
Въпреки, че дава положителна оценка на част от мерките, представителят на оранжерийния бранш анализира ключови проблеми с реализацията на българска продукция и какво според него е необходимо още да се направи.
Около 20 % от пазара на плодове и зеленчуци се запълва от българско производство, останалото е внос, а зимата ни няма никъде. Трябва да стане така, че да сме конкурентоспособни и да можем да инвестираме в отопление, коментира Кафтанов.
Снимка от оранжерията на Георги Кафтанов
Георги Кафтанов: „Нужно е да падне значително процентът на разходната част от себестойността, за да можем да преодолеем вноса през зимата. Български домат под 3,50 лв./кг на едро не трябва да се предлага. Вместо това пристига търкалян домат на две седмици от Полша и не може да разберете ябълка ли ядете, или домат. Ние искаме да предложим свежа продукция на българите, набрана снощи и в магазина днес. Трябва да станем по-пластични и през по-голям период от годината да сме на пазара, а не от април до септември.”
Трябва ни едно нормално субсидиране за отопляеми домати и политика за пазарен коридор с популяризиране на българските зеленчуци под едно лого, което да е разпознаваемо за потребителя, който сега няма доверие, че като пише българско, наистина е такова.
Производители питат къде са всички субсидии за „Плодове и зеленчуци“
Производителят е категоричен, че българските плодове и зеленчуци са много по-качествени от вносните. По думите му добрите практики в родното земеделие заслужават пазарна оценка. Не приема и удара по имиджа на българските производители с твърдения, че в по-голямата си част те използват опасни препарати.
Българското земеделие с бавни, но категорични крачки върви към модернизиране. Вече има много грамотни земеделски производители, които работят по най-високите стандарти и прилагат добри практики, заявява фермерът.
Георги Кафтанов: „Ние сме с най-редуцираната растителна защита. Всички препарати от първа категория, които се забраниха у нас, масово се ползват в трети страни – Турция, Македония, Албания. В момента например имаме само два работещи препарата за калифорнийски трипс, който е пагубен за домата и за краставицата, изкривява формата и сваля качеството.
Това са високотехнологични препарати, а единият е биологичен. Най-голямото разходно перо е за препарати – 100 лв. за 2 дка, а с 20 лв. колегата в Македония пръска и продукцията му се води първа категория. У нас се прави интегрирана борба, а в същото време се внася една продукция, която е с меко казано съмнително качество и съдържание."
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Сезонът на пъпешите: Обединени земеделци задоволяват гладния пазар
Производител: Псевдоземеделци внасят нигерийски домати като гръцки
Какви ще са добрите земеделски практики в новата ОСП?
3 КОМЕНТАРА
20.07.2020
20.07.2020
20.07.2020