Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) обяви увеличение на дела на безвъзмездната помощ за представяне на българско вино в чужбина, като той ще достигне 80%, съобщи пресцентърът на Фонда.

Двете основни тревоги на производителите на вино

Вместо 50% безвъзмездна помощ, както беше през 2019 г., през тази година при представянето на вина зад граница, родните търговци ще получават още 30% национално съфинансиране по мярка „Популяризиране в трети държави“ от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2019 – 2023 г.

Първият прием по мярката за 2020 г. ще бъде отворен от 17 февруари до 6 март 2020 г.

По нея се промотират вина със защитено наименование за произход (ЗНП), защитено географско указание (ЗГУ) и сортови вина без ЗНП/ЗГУ.

В случай, че кандидатите изберат да популяризират търговски марки и сортови вина без ЗНП/ЗГУ, те ще имат право единствено на финансиране от Европейския съюз в размер до 50% от стойността на промоционалните им проекти.

Ако кандидатите промотират само вина със ЗНП или ЗГУ без техните търговски марки, ще могат да получат до 50 % европейско финансиране и до 30 % национално съфинансиране.

Увеличава се годишният бюджет по мярката. За тази година са предвидени близо 6,3 млн. лв. по направлението. Близо 4 млн. лв. (3 911 600 лв.) от общата сума се осигурява от европейско финансиране, а над 2,3 млн. лв. (2 346 960 лв.) е националното съфинансиране.

За сравнение, през 2018 г. по мярката бяха преведени общо 4,69 млн. лв.

От мярката могат да се възползват търговски дружества, чиито приходи от лозаро-винарска дейност през последните 2 години надвишават 50% от общите им приходи.

За подпомагане имат право да кандидатстват още организации на производители на лозаро-винарски продукти, асоциации на организации на производители на лозаро-винарски продукти, междупрофесионални организации по Закона за виното и спиртните напитки, държавни органи и институции, чиято дейност е свързана с насърчаване на бизнеса, както и професионални организации, работещи основно в лозаро-винарския сектор.

Срокът за изпълнение на промоционалните проекти е от 1 до 3 години от датата на сключване на договора с ДФЗ. Максималната стойност на едно проектно предложение за търговските дружества е до 1 млн. лв. Проектите на останалите допустими кандидати могат да достигат до 4 млн. лв.

По мярката „Популяризиране в трети държави“ бенефициентите имат право да заявят финансиране за дейности, насочени към Китай, Япония, Хонг Конг, Тайван, Сингапур, Виетнам, Тайланд, Малайзия, Алжир, Русия, Беларус, САЩ, Канада, Мексико и Бразилия.

Новост при приемите през 2020 г. е, че за първи път ДФ „Земеделие“ е подготвил списък с често допускани грешки при кандидатстване по мярката.

Сред тях са случаите, при които бенефициентите не попълват точния брой търговски марки, които промотират.

Често срещан пропуск от страна на дружествата е, че не предоставят достатъчно доказателствен материал - като присъствени списъци с броя гости на съответно събитие или снимков материал, удостоверяващ наличието на всички заявени за възстановяване разходи.

За удобство на потенциалните бенефициенти на официалната интернет страница на ДФЗ са публикувани както често допусканите грешки, така и образци на документите за кандидатстване.