Земеделски производители от растениевъдния и животновъдния сектор се събраха на кръговото движение преди Дунав мост. Протестът беше открит от бившия председател на НАЗ Костадин Костадинов, а след него взеха отношение представители на всички браншове. Те изразиха своето възмущение от това, което се случва в най-близките до Украйна страни заради безмитния внос оттам. 

Мнение: Цената на млякото е твърде под себестойността му

„Складовете на зърнопроизводителите са пълни. Потърпевши сме и ние от сектор „Животновъдство“. Внася се мляко уж от Унгария и Полша, но всички се съмняваме, че това е украинско мляко, което подбива цената на нашето. Няма кой да ни покрие разходите до себестойност и колегите са изправени пред фалит. Този срив на цените ни пречи да обслужваме кредитите към банките“, обясни пред Агри.БГ животновъдът Мария Степанчева

Тя и нейни колеги от различни краища на страната се включиха в националния протест на границата с Румъния. Тяхната надежда е да бъдат чути от Брюксел и да бъде взето решение да не се удължава срокът за безмитен внос от Украйна с още една година. 

„Няколко пъти се обръщаме и към президента на републиката с апел да бъдем приети от него, за да изкажем нашите страхове. Нужно е се вземат мерки навреме. Още тази есен може да се окажем в една изключително тежка ситуация и да не можем да осигурим прехраната на нашето население и да защитим националната си сигурност“, опасява се браншовият представител. 

За съжаление, животновъдите са убедени, че този протест няма да бъде последен. Остава надеждата, че земеделецът е корав човек и когато е на прага да затрие всичко, градено с години и в много случаи по наследство, няма да се примири със сегашната ситуация независимо какво му коства.

„Дано бъдем чути от нашето правителство и да бъдат взети спешни мерки. Това няма как да стане обаче, ако не се помогне от Европа. В противен случай тази разлика до себестойност трябва да бъде покрита от националния бюджет, а как да стане това, като в момента той е „пробит“, недоумява Степанчева. 

Животновъдите са категорични, че проверките в търговските вериги не трябва да бъдат кампанийни само по празници, а постоянни. Потребителят трябва да знае какво купува и дали съдържанието отговаря на цената, дали е качествено и безопасно.