Стратегическият план „крещи“ за корекции и то преди началото на Кампания 2023 – това е категоричното мнение на 80% от над 400 участници в тематичната анкета на Агри.БГ. Основното им притеснение (49% от отговорите) е, че липсва справедливо разпределение на бюджетите и ставките за следващите пет години. 

ГласувайтеКакви са очакванията ви от втория мандат на Явор Гечев като служебен министър?

Сред недостатъците в Стратегическия план от бранша посочват намаление с близо 20% на единичната ставка на млечни крави под селекция, несъразмерни компенсаторни ставки в различни екосхеми, заделяне на милиони за непроизводствени площи и консултантски услуги, отсъствие на подкрепа за производителите на трапезни картофи, изключване на сливите и десертното грозде от основната група плодове по обвързана подкрепа и др.

Анкетираните държат промяната да се случи още сега и не вярват на аргумента на Министерството на земеделието, че ЕК не дава (22% от отговорите). По думите на браншови представители позицията на Министерството е, че те не могат да отворят Плана за преразглеждане месец, след като е одобрен, защото това би било недостойно и срамно поведение.

Според 9% от анкетираните е необходимо да се изчистят подводните камъни в критериите за допустимост. Най-очевидни са тези в екосхемите, които представители на сектор „Плодове и зеленчуци“ определят като „неработещи“ и „дефектни“. Дори екипът на Министерството в неформални разговори с тях се е съгласил, че има пропуски.

„По-добре кампанията по очертанието и плащането да се забави с 1-2 месеца, отколкото да губим производители. Ако останат недофинансирани на фона на европейските си колеги и съседните на нас държави, наесен те ще бъдат на трудовата борса. Когато произведеш реколта, но нямаш на кого да я продадеш и виждаш как гние на земята, те боли и решаваш да спреш да си го причиняваш“, коментира пред журналисти Димитричка Търпанова от Добруджанския овощарски съюз.

Общо 14% от включилите се в анкетата се обявяват против корекция на новите правила за подпомагане, като те предпочитат Кампания 2023 за директните плащания да започне, за да се прецени нуждата от промяна. (7%). От Министерството на земеделието също настояват за това – да мине една година на адаптация и учене, за да се изчистят грешките. 

„Министерството не е училище и никой не трябва да се учи върху българското земеделие“, контрира преди дни Мариана Милтенова от Националния съюз на градинарите в България.

6% от анкетираните настояват за бърза и ясна информационна кампания в цялата страна. Такава трябваше да започне още в края на миналата година, след което от ресорното министерство обещаха през януари, а де факто тя ще стартира през февруари и ще продължи само 8 дена в 9 областни града. При това тепърва ще се уточняват местата за провеждане на срещите със земеделските стопани.

Едва 1% от анкетираните нямат забележки към новите правила за подпомагане. Дано са прави, а не излезе накрая, че най-уязвимите малки и средни производители остават най-ощетени, когато след година и половина сумарно получат по-малко отколкото в досегашния програмен период.

 

Информационната кампания "ОСП работи за нас: Много повече от политика!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg