Допитване сочи, че потребителите биха плащали повече за фермерски продукти, за които имат гарантиран произход и качество. Анализът е изготвен като част от проекта на българската оперативна група “Знание, опит и предприемачество”. Данните от проучването бяха представени в уебинар, от който Агри.БГ беше част.

Оперативната група разработва проект за децентрализирана интелигентна система за проследяване на произхода и качеството на произведените стоки (продукти).

Оказва се, че потребителите са по-запознати от производителите относно блокчейн технологиите и възможностите за проследяване на качеството и произхода на храната и фермерската продукция, сочи проучването.

“20% от производителите заявяват че имат интерес към проследяване на качеството, но все още не са намерили инструмент”, коментира Иванка Тодорова от Националната служба за съвети в земеделието, която е част от оперативната група, заедно с фермера Виктор Асенов, Аграрен университет - Пловдив и софтуерна компания.

 

Общите изводи от проучването са, че при наличие на повече прозрачност за произхода и качеството на храните ще се повиши удовлетвореността на крайните потребители и тяхното доверие в производителите. Потвърди се и схващането, че блокчейн технологията е надеждна система за гарантиране на информацията и се явява добра основа за изграждането на децентрализирана система за проследяемост на произхода, безопасността и качеството на храните.

Симеон Стоилов стои зад анализирането на данните от анкетното проучване. Той обобщи резултатите при производителите и потребителите, които са взели участие.

“Най-общо производителите не успяват или не разполагат с инструменти, с които да предложат на крайните потребители убедителна информация за произхода и качеството на техните продукти”, обясни той.

Друг извод е, че 8% смятат, че блокчейн технологията може да защити техните доказателства за произхода, безопасността и качеството на продуктите им пред потребителите.

От друга страна, потребителите са категорични, че биха плащали повече за продукти, за които имат гарантиран произход и качество.

“Според повечето анкетирани информацията, предоставена на сегашните етикети, не е достатъчна за удовлетворяване на произхода и качеството на продуктите. Недоверието на потребителите се корени в недоверие към операторите в хранителната верига и високия риск от интервенции върху качеството, произхода, характеристиките на храните и тяхната безопасност”, заключи Симеон Стоилов.