Чаканият с години Закон за представителните браншови организации за производство и преработка на селскостопански продукти вероятно ще почака още. Публикуваният за обществено обсъждане проект среща отпор от доста страни. Крайният срок за изпращане на становища приключи на 9 януари, а от Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) вече настояват за неговото оттегляне.

Порой от критики на бранша. Вижте защо

Според тях законопроектът дублира съществуващо вече законодателство и вероятно ще причини огромни проблеми в сектор земеделие. Създават се условия за отчетност, контрол и подчиняване на браншовите организации на Министерството на земеделието, което би деформирало диалога с публичните власти и би обезценило ролята на бранша като техен коректив.

Част от предложените норми са противоконституционни и биха попречили на свободното сдружаване

 

Изброен е списък от браншове, в които е допустимо сдружаване, което ограничава свободата на избор и е грубо вмешателство от страна на публичните власти. Това би довело до преструктуриране на съществуващото браншово пространство. Освен това в редица текстове на законопроекта правото на членство на един земеделски стопанин или производител/преработвател е ограничено до една представителна браншова организация на областно, регионално или национално ниво.

Ненужни критерии за вписване дискриминират малките фермери

 

Създаването на специален регистър за браншовите организации, процедури за вписване, администрация за неговото водене и ненужни критерии дискриминират малките земеделски производители и са неоправдани. Изискването за обемно и детайлно съдържание, процедурата по заявяване на обстоятелства за вписване, обжалването на отказите и уведомяването за промени в обстоятелствата създават допълнителна бюрокрация и финансова тежест за бранша.

При сегашните технологични възможности и средства за комуникация е достатъчно изваждането на изчерпателен списък от Агенция по вписванията и/или от официално признатите с решение на МС национални работодателски организации, подчертават от АОРБ. 

Дискриминационно е да се създаде специален регистър и критерии за браншови организации само в земеделието

 

Земеделските стопани и техните браншови организации имат свои интереси и е недопустимо да превръщаме земеделието държава в държавата. Тоест за сектора да важат специални нормативни правила, различни от тези за останалите сектори и неправителствени организации. Това би довело до проблеми поради сблъсък на интереси. 

Възможно е да се получат разногласия между различните сектори, браншове, дори организации, като например между земеделските производители и индустрията. Арбитърът в тази ситуация трябва да е трета независима страна, но не изпълнителната власт, а национално признатите организации, в които членуват организации от всички браншове – т. нар. социални партньори.

Преработвателите са в незавидно положение

Законопроектът не е синхронизиран със Закона за храните, който също съдържа критерии за представителност на преработвателната индустрия. Така по отношение на преработвателите на селскостопанска продукция законопроектът въвежда трети паралелен режим за представителност наред с Кодекса на труда и Закона за храните.

Освен това преработвателната промишленост не се развива на териториален принцип, което прави идеята на закона за регионални и областни звена и подразделения напълно неприложима. 

Неприложимо е и така предложеното класифициране по продукти, тъй като повечето организации и техните членове търговски дружества обхващат няколко сегмента от различни браншове на пазара под едно и също юридическо лице. Тоест те препокриват няколко бранша, което противоречи на голяма част от предложените нормативни правила.

В своето становище от АОРБ посочват множество други примери за неприложимост или противоречие с други законодателства. С пълния му текст може да се запознаете ТУК.