Европейската комисия иска да въведе по-строги правила за транспортиране на животни. За първи път в правото на ЕС ще бъдат въведени ограничения за общото време за транспортиране. Оценката на въздействие предвижда спад в транспортирането на животни в резултат на планираните изисквания.

Четете още: Побързайте! Остават 3 дни за кандидатстване за AGRI AWARDS 2024

 

Основното нововъведение в проекта е ограничение на общата продължителност на превоза на животни. Към момента транспортът на дълги разстояния може да се извършва за неограничен период от време при определени условия.

Коне, говеда, овце, кози и свине, които са на път за клане, трябва да могат да бъдат транспортирани в продължение на девет часа. 
Животните, които се транспортират по други причини, трябва да се карат за 21 часа - с едночасово прекъсване след десет часа. След това те трябва да прекарат 24 часа на контролно-пропускателен пункт. След това отново е възможно допълнително пътуване от 21 часа, след което животните трябва да са достигнали местоназначението си.

Според предложението на ЕК минималната възраст за транспортиране на неотбити телета е пет седмици и минимално тегло от 50 кг.

Промените имат за цел да намалят времето за пътуване, а при дълги пътувания животните ще трябва да се разтоварят за периоди на почивка, хранене и поене.

Според предложението времето за транспортиране на неотбити телета, агнета, ярета и жребчета ще бъде ограничено до осем часа. Ако в транспортните средства е осигурено хранене с мляко или млекозаместители, те могат да се превозват девет часа. След едночасово прекъсване транспортирането е разрешено за още девет часа. 

Специални разпоредби има за транспортиране при много ниски или високи външни температури.
Преразглеждат се правилата, ограничаващи страданието на животните, причинено от транспортиране при високи температури. Ако температурата е 25 – 30 градуса са разрешени само кратки пътувания през деня. В случай, че температурата е по-висока от 30 градуса се допуска транспорт само през нощта. 
Освен това, когато температурите паднат под 0°C, пътните превозни средства трябва да се покрият и да се контролира циркулацията на въздуха в помещенията за животни, за да се предпазят от излагане на студен вятър по време на пътуване. 

Четете още: „Дивата ферма“: Там където предизвикателството „кръгова икономика“ става реалност

 

За нашите условия единственото притеснително изискване е за забраната на превоз на животните при температурите над 30 градуса. С това глобално затопляне и високи летни температури, 30 градуса имаме още в средата на юни. През юли, август, септември и дори през октомври жегата е много голяма“ коментира за Агри.БГ Благовеста Василиева от Дивата ферма. През тази година в края на октомври в района, където пасат животните от Дивата ферма температурата е била 28 градуса. 

С това затопляне на практика означава, че трябва да бъде спряно всяко движение на животни, което е много притеснително за животновъдите. „Ако температурите достигнат високи нива през деня, например още около 11 часа, къде могат да бъдат позиционирани животните? За тях е по-кошмарно да стоят в камиона, защото в България няма депа на всяка крачка, където да се разтоварят. Има едно депо в Стамболийски за цяла Южна България“, казва още Василиева. 

България е малка държава, нямаме такива големи разстояния и затова ограничението за превоз на животни до 9 часа, след което следва почивка, не притеснява родните животновъди. Един животновоз кара с 90-100 км в час по магистралата, а по другите пътища скоростта е много по-малка. Килограмите на телетата също не притесняват стопанката на Дивата ферма. 

Анализите на Европейската комисия сочат, че транспортните компании ще трябва да се адаптират към новите модели и вероятно да закупят допълнителни камиони поради увеличението на налично пространство за животни. 
На ниво Европейски съюз кумулативното въздействие на предложените промени се оценява на увеличаване на производствените разходи с 0,014 евро/кг за месо, мляко или яйца годишно.