Земеделският министър Десислава Танева и големите вериги най-накрая се споразумяха относно постановлението за регионален канал на къса доставка. То дава много надежди на хилядите малки и средни производители на сурово мляко, сезонни плодове и зеленчуци. 

Мястото на фермерските продукти в търговските вериги

Но проблемите в сектора не са от вчера, а се трупат от години. Сега, заради кризата с коронавируса обаче, те се задълбочават. Пазарът силно се свива, намаляват каналите за износ, потребителите имат по-ограничен избор. Това важи в пълна сила за сектора на млечните продукти.

Много хора смятат, че от години веригите водят корпоративна политика, с която реализират необосновано високи печалби. Сред тях е и Владислав Михайлов, председател на Национална асоциация на млекопроизводителите.

„Млекопреработвателните предприятия, които успяват да работят с веригите, се борят за рентабилност между 5% и 7% и невинаги успяват да я получат. Докато при веригите говорим за 35% като минимум, за някои продукти се работи на 50 и над 50% рентабилност“, казва Михайлов за OffNews.

Той цитира данни на Сдружението за модерна търговия, според които около 64% от млечните продукти в хранителните вериги са български, което означава всъщност, че над една трета не са с роден произход.

„25-30% от българското кисело мляко е вносно, гръцко и румънско. Над 50% от кашкавала не е български, а идва основно от Унгария, Австрия и Гърция. Бялото саламурено сирене е най-вече от Гърция. 80% от трайното прясно мляко по технологията UHT не е българско, а предимно полско, немско, латвийско“, продължава със статистиката Михайлов.

Според него свежото прясно мляко е единственият продукт на рафтовете в големите магазини, който е на 90% български. И това е така само защото срокът му на годност е много нисък, което затруднява вноса. 

ВИЖТЕ ВОДЕЩИТЕ НОВИНИ

Потребителите обаче рядко могат да отличат българската стока от вносната. На етикета това става ясно само от санитарния номер. 

„Понякога пише и производителя, но понякога пише дистрибутора, който е с български адрес. Ако много се вгледаш в етикета, можеш да разбереш дали е българско, но е прикрито“, казва Михайлов.

Той се опасява, че ако влизането на чужди продукти в големите вериги продължи, това ще застраши дори тези предприятия, които сега успяват да продават там. Те, от своя страна, ще започнат да натискат към по-малките магазини и ще изместят от там дребните производители. 

Ето защо млекопроизводителите са убедени, че постановлението, което задължава веригите да зареждат местни храни, би помогнало да не се стигне до фалити на десетки малки предприятия.
 

 

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Криза: Фермери и власт обсъдиха извънредните мерки и пазара

Постановлението: Какви са задълженията на веригите за продажба на местни стоки?

Десислава Танева и търговските вериги се разбраха за храните (видео)