В историята на млечния отрасъл в Индия кооперативът Gujarat, още известен като Amul, осъществява истинска революция. На практика компанията успява да се избави от недобросъвестните практики на пазара и да изведе страната на пътя към цивилизованата обработка на мляко, пише milknews.ru.

Как 19 000 фермери от Европа продават млякото си чрез една компания


Да обърнем поглед към тази легендарна индийска компания.

Днес Индия се намира сред тройката лидери по обем на производство на мляко в света. Тези резултати страната постига не без помощта на най-големия в Индия кооператив Amul, който към днешна дата обединява 3,6 млн. фермери и 58 завода на територията й.

Amul възниква на индийския пазар като аргумент срещу недобросъвестната конкуренция. До 1946 г. в Индия една компания - Polson Dairy, поддържа монопол.

Въпреки доминиращото си положение на пазара, Polson Dairyне правила нищо, за да подобри живота на местните фермери. Компанията предлага твърде ниски цени за суровината, а местните производители нямали друга възможност за реализация на продукцията: ако млякото им не попадало в ръцете на Polson, никой не го купувал.

Постепенно недоволството на фермерите започвало да нараства. В това време лидерите на местно националистическо движение успели грамотно да използват обстоятелствата и да тласнат производителите към пътя на революцията.

През 1946 г. лидерът на националистическото движение Сардар Валабхбай Пател уговорил всички доставчици на Polson Dairyи им предложим да престанат да доставят мляко на компанията. В един момент последната се лишила от доставките на всички производители, така работата й напълно била спряна. Проблемите с изкупуването на млякото се отразили толкова негативно върху бизнеса на Polson Dairy, че впоследствие тя спряла да се занимава с млечен бизнес и се насочила към производството на изделия от кожа.

По този начин Сардар Папел дал началото на кооперативното движение в Индия.

Като резултат в страната се появил най-големия и до днес кооперативен производител на мляко и млечни продукти – Amul.

Моделът на работа на кооператива успешно бил адаптиран в цялата страна. Той включвал в себе си три степени: кооператив на ниво село, в който влизал в състава на обединение на ниво райони, който на свой ред бил част от млечна федерация на държавно ниво.



Amul се превърнала в пионер на пазара в Индия. Първоначално компанията произвеждала продукти от биволско мляко. След това тя започнала не само да произвежда, но и грамотно да го продава. Така компанията се заела с маркетинг и успяла да създаде бранд.

Amul първа започва да разказва на жителите на Индия за полезните и безопасни свойства на ултрапастьоризираното мляко. Компанията успява значително да разшири своето присъствие на пазара и да увеличи своята дистрибуторска мрежа.

В момента тя има представителства във всички части на страната. Потребителите й са милиони.

По данни на Euromonitor днес 41% от реализираното сирене, 18% от киселото мляко и 15% от млякото на територията на страната се продава с марката Amul. Годишният оборот възлиза на 4,1 млрд. долара.

На ден компанията преработва 18 000 тона мляко. Тази информация може да бъде намерена на сайта на Amul.

Забележителен е фактът, че това е първата индийска компания, която успява да излезе на международния пазар.