Основен фактор на пазара на земеделска земя остават фермерите и арендаторите. Заради ниските изкупни цени и растящите разходи те нямат възможност да извадят крупни суми накуп. Затова търсят по-гъвкави финансови варианти как да увеличат парцелите си. Ако фермерите искат да увеличават добивите си, трябва да инвестират в подобрения като поливни системи, торове с дълготрайно действие и т.н. А това няма как да стане върху наета земя. 
 
[news]
Затова и големите компании в бранша започнаха да предлагат по-атрактивни условия за покупки на земя. Дружеството за професионално управление на земя „Агрион”  продължава да продава парцели. През септември от компанията съобщиха, че пускат в продажба над 6600 имота в цялата страна при преференциални условия – безлихвено разсрочено плащане за три години и цени от 400 лв./дка.
 
Земеделието е динамичен бизнес с много променливи. Дори реколтата да е добра, както тази година, това не означава само високи приходи. Затова ни е трудно да извадим пари накуп за даден парцел и предпочитаме да разсрочим вноските за определен период. Ако не се оскъпява сделката – още по-добре”, коментираха производители.
 
 
Според специалистите по земеделски активи пътят към по-ефективно и интензивно земеделие минава именно през концентрация на площи и окрупняване на масиви в отделните землища.
 
„Наблюдават се видими тенденции на окрупняване на стопанства, от която бихме искали да се възползваме като предложим подходяща земя на добри цени.  Готови сме да съдействаме на нашите клиенти и с експертни съвети, информация за пазара, търговски и юридически консултации ”, посочиха от „Агрион“. 
 
Сделките със земя, които подпомагат чувствително разширяването на стопанствата ще генерират положителен икономически ефект за всички страни: комасираната земя винаги струва повече, отколкото разпокъсаните парцели, а земеделският бизнес ще може да развива едни по-ефективни стопанства. 
 
Самите земеделски производители ще получат по-голяма сигурност, обработвайки по-големи собствени площи. 
 
„Агрион” е една от най-активните компании в сектора на сделките със земеделска земя и ако до преди година стратегията й основно бе фокусирана върху покупките, от тази година все по-активно продава парцели. От дружеството обясняват тази промяна с оптимизация на портфолиото с цел възможна комасация.