Още при отварянето на приема за държавна помощ по de minimis на 11 август животновъди алармираха, че не могат да кандидатстват. Сега, десетина дни по-късно, за някои от казусите има решение.

Животновъди не могат да кандидатстват по de minimis. Защо?

Пример за стопани, които бяха недопустими за подпомагане, са такива, които миналата година са си купили животни след периода на Кампания 2019 и не са ги заявили по никоя от схемите за подпомагане. Тази година кандидатстват за първи път по Кампания 2020. 

Ще има ли все пак de minimis и за тях, Агри.БГ попита Симеон Караколев, съпредседател на НОКА, който всеки ден получава по минимум 5-6 обаждания от фермери с различни казуси.

„Фермери, които миналата година са си закупили животните след крайния срок за заявяване за подпомагане, сега ще получат de minimis. Такава помощ ще има и за фермери, които миналата година са заявили по една схема, а тази година - по друга. Ако не са получили известие, сега ще получат и ще могат да отидат да подадат документи“, увери Караколев.

Трети казус е свързан с животни, които миналата година са заявени от един собственик, но преди заявяването им тази година човекът е починал и те са подадени от негов наследник. За тях de minimis също ще има.

„В момента водим преговори с Министерството на земеделието за стопани, които миналата година са заявили по обвързаната подкрепа, но не са могли да докажат продукция. Тази година също са заявили, но нали все пак се взема предвид 2019. Сега търсим компромисен вариант и за тези фермери“, обясни съпредседателят на НОКА.

Много стопани питат, защо държавната помощ не се изплаща по анкетна карта, както е било през 2018 г.

„Тогава нещата стояха по различен начин. От години алармираме, че има около 100-150 хиляди виртуални животни. И при изплащане по анкетна карта отива един ресурс от няколко милиона лева за такива виртуални животни, което не е приемливо. Ние искаме този ресурс да бъде максимално разпределен за реални животни“, категоричен е Караколев.

По думите му в момента браншът получава нужното разбиране и съдействие от страна на ресорното министерство и все още се изчистват казуси. 

„Алармираме всички стопани, които имат някакъв проблем, да се свържат с нас. Телефоните на НОКА са публични, да звънят, да казват, ако имат различен от тези казуси, които сме ги описали. Идеята е да съберем максимално много случаи и да потърсим решение“, категоричен е браншовикът.