Клиентите опитват нашите деликатеси от конско месо първоначално от любопитство и остават приятно изненадани колко много им харесват, споделя за Агри.БГ чаровната Петя Харизанова. 

Ферма в Странджа отглежда пасищно над 1 000 животни

Запознахме се с нея на изложението “Месомания” в Интер експо център и сами опитахме от продуктите под марката “Крепостите”. И да, вкусът наистина носи една различна наслада за сетивата.

“В момента все още нямаме култура на консумация на конско месо, въпреки че назад във времето ни е била заложена. За дълго време сме прекъснали връзката с нея”, обяснява Харизанова. По нейни наблюдения жените клиенти също доста високо оценяват техните продукти, но, естествено, мъжете имат превес в таргет групата. 

Нейният баща отглежда коне още от далечната 1984 г. Днес те са около 700 на брой. В грижата за животните се включва чичо й, в производството - брат й, а тя отговаря основно за административната работа, маркетинга и продажбите.

Стадата са от местни породи коне - Дунавска, Плевенска, Каракачанска. Отглеждат се свободно пасищно във Врачанския Балкан. Осигурили са им закрити площи с всичко необходимо за тяхното изхранване. 

“Конете се отглеждат само за тази цел - да влязат в хранителната верига. Защото, когато един кон се отглежда оборно, той променя структурата на месото. Наситеността на киселините в него е съвсем различна. Затова нашите животни се отглеждат като дивеч”, обяснява дамата.

Единият животновъден обект е под формата на крепост и оттам идва името на марката. От конско месо семейството произвежда два вида пастърма - с повече подправки и натурална, шпек, суджук, луканка, пастет. Правят и месни заготовки за печене като суджук и кебапчета. 

Сега са съсредоточили усилията си върху онлайн продажбите. Продават през своя онлайн магазин и на фермерски пазари и изложения. Продуктът е доста специфичен и все още не е наложен на българския пазар, затова предпочитат директния контакт с крайния потребител. 

Зареждат фермерски магазинчета в Севлиево и Велико Търново. Имат фирмен щанд във Враца и малък семеен комплекс като втори бизнес, стартиран преди повече от 25 години. В бъдеще се надяват да отворят собствен фирмен магазин, което ще ни позволи да имат постоянна връзка с клиентите.

Подали са проект за преработвателно предприятие през 2015 г. Докато бъдат одобрени през 2021 г., сами инвестират в изграждането му. Парите от проекта влагат в налагането на конските деликатеси на пазара.

“Към този момент задържаме бройките животни в стопанството и производството на това ниво, за да можем да разработим пазара и да намерим нашето място, без да поемаме голям риск. Както всяко хубаво нещо, трябва да положим усилия, за да успеем”, споделя за финал Петя Харизанова.