Европейски проект по Хоризонт 2020, подкрепя „градската наука“ за възстановяване вкуса на доматите. Това е темата на 307 брой на рубриката „Агроиновации“, която Агри.БГ реализира със съдействието на Институт за агростратегии и иновации.

Иновации и дигитализация 
 
Европейският проект HARNESSTOM, с участието на различни европейски научни центрове, сред които и Института по зеленчукови култури „Марица“ подкрепя „градската наука“ за възстановяване вкуса на доматите. Целта на проекта е да се подобрят сортовете домати като специален акцент се поставя върху сензорните и гастрономическите качества. Основно предизвикателство е да се подобри трансфера на знание и материали от научните центрове към производителите и консуматорите. В тази връзка, в рамките на изпълнението на проекта се организират различни дейности по т.нар. „градска наука“ и „партньорска селекция“, където семена и разсад от подбрани сортове домати ще се разпространяват към фермери, кулинари и граждани.

Проектът се ръководи от проф. Antonio Granell (Испания), а от българска страна, координатор е доц. д-р Иванка Тринговска, заместник – директор на Института по зеленчукови култури „Марица“, партньор в Европейския цифров иновационен хъб АгроХъб.БГ.

В рамките на проекта беше проведена онлайн анкета с цел да разберат предпочитанията на консуматори, фермери и кулинари по отношение на характеристиките, които „идеалния“ домат трябва да притежава. Анкетата позволи да се проектира идеалния домат за широка, обща употреба, но също така ще проучи и някои частни случаи.

Анкетата е проведена на осем езика и чрез мрежата от партньори в проекта беше разпространена в различни региони на света – от Средиземноморието до Югоизточна Азия. Проучването послужи за идентифициране на важните за различни домати характеристики, като интегрира нуждите на различни групи – от фермери до потребители, както и особеностите, свързани с различни региони и култури. 

307 брой на рубриката „Агроиновации“, която Agri.bg реализира със съдействието на Институт за агростратегии и иновации е разработена по материали на ИЗК „Марица“ и e предоставена като част от информационната кампания „Иновациите – винаги на мода!