Преустановена е децинфекцията, която се правеше досега на граничните пунктове между България и Турция -  "Капитан Андреево", "Лесово" и "Малко Търново". Това е станало в понеделник със заповед на земеделския министър, съобщават от Българската агенция по безопасност на храните. 

ГласувайтеОчаквате ли трудности при кандидатстването по Кампания 2023 за директни плащания?

В случай на влошаване на епизоотичната обстановка в Турция българската държава е в готовност да ги поднови, уточняват от БАБХ. 

Опасността от пренос на екзотични и особено опасни болести от Турция в България и ЕС е значително намалена, гласи оценката на ветеринарните специалисти. Заповедта е издадена по предложение на изпълнителния директор на БАБХ на база получено становище от Центъра за оценка на риска по хранителната верига (ЦОРХВ), което оценява епизоотичната обстановка в Турция като „значително подобрена“. 

Ситуацията в европейската част на Турция и особено в Одринския виалет е придобила благоприятен характер, поради което наличието или липсата на дезинфекция на влизащите в страната превозни средства не влияе на проникването на причинителите на екзотични и особено опасни болести по животните в Република България, считат от хранителната агенция. 

Дезинфекцията на автомобилите по границата беше обект на критика, тъй като често тя не се извършваше на практика, въпреки че за това се плаща определена сума между 5 и 25 лева в зависимост от превозното средство. 

В началото на годината земеделският министър Явор Гечев обяви, че държавата поема дезинфекцията на автомобилите по турската граница. При посещение на ГКПП  "Капитан Андреево" той уточни, че е разпоредил да се пусне двумесечно предизвестие на фирмата, която стопансва т.нра. "златен гьол", за да може държавата да влезе в собствеността си.

А дейността по дезинфекцията предстоеше да се даде на нова държавната фирма, която ще осъществява фитосанитарния контрол по границата с Турция. Тя ще е на подчинение на няколко ведомства - Министерството на финансите, Министерство на земеделието и на Министерство на транспорта, както и на Агенцията по храните, в това число и на Агенция „Митници“. Такава компания обаче досега не е създадена и трябва да се уточни кой конкретно ще върши тази дейност при необходимост.