Европейските фермери ще трябва да купуват повече генетично модифицирани храни (ГМО) за животни от САЩ и Южна Америка, след като руската инвазия прекъсна доставките на царевица от Украйна, прогнозира Bloomberg.

Гласувайте: Планирате ли да използвате по-малко химически торове тази година?

Войната в Украйна вече принуди компаниите да се обърнат към алтернативи на слънчогледовото олио и тази промяна в търговските потоци вероятно ще включва и царевицата, която се използва главно като храна за животни.

Царевицата от Украйна, която не е генетично модифицирана, формира около половината от вноса на Европейския съюз. Въпреки това 92% от царевицата в САЩ е ГМО по данни на Центъра за безопасност на храните, като този дял е сходен в Бразилия.

Въпреки че компаниите в ЕС не са длъжни да обозначават на етикетите на месото или продуктите от животни дали са хранени с генетично модифицирани култури, през последното десетилетие се увеличава потребителското търсене на млечни продукти от крави, които не са хранени с ГМО.

Тъй като ЕС преминава към укрепване на продоволствената си сигурност, той облекчава правилата за внос. В Испания, която очаква доставки на царевица от САЩ, Аржентина и Бразилия през следващите две седмици, правителството временно разреши внос със следи от пестициди, за да компенсира загубата на продукция в Украйна.

Това ще помогне да се избегне недостиг, заяви говорител на CESFAC - асоциацията на производителите на фуражи в Испания, един от най-големите купувачи от Украйна, заедно с Нидерландия. Цените на царевицата и други зърнени култури се повишиха след нахлуването на Русия в Украйна.

Украйна е изнесла около 6,6 млн. тона царевица за ЕС до края на март в сравнение със средното годишно ниво от 7,2 млн. тона за петгодишен период.

Ръководителят на Strategie Grains Андре Дефоа прогнозира, че ЕС ще внесе 800 хил. тона царевица от САЩ този сезон, най-високото равнище от 2017-2018 г.

"Някои фермери в Централна Европа и Дания започват да изчерпват запасите си от храни без ГМО", пише в имейл Асе Андерсон, глобален ръководител за връзка с медиите в млечния гигант Arla.