Цените, на които се изкупува пиперът тази година са цени отпреди осем години. Това каза пред Фермер.БГ Йордан Кощелаков, производител и зам.-председател на Асоциация Български Пипер.

 

Кощелаков отглежда 300 дка пипер в Хисаря. Обяснява, че ако през 1994 г., когато започва производство, с 1 тон продаден пипер е можел да покрие разходите си за цялата кампания, сега са необходими минимум 2,8 тона пипер, за да си избие разходите и оттам-нататък да се търси печалба.

 

Предвид на горещото лято, реколтата тази година е нормална – пиперите дадоха добри добиви, затова обаче спомагат до голяма степен технологиите на отглеждане, които се прилагат – съвременните технологии водят до по-добри добиви, категоричен е производителят.

 

Според него най-болният въпрос не са климатичните аномалии през последните години – защото те влияят и на колегите в Европа и извън Европа. Най-лошото е, че цените, на които се изкупува пиперът тази година са цени отпреди осем години. А за тези осем години, основните консумативи и материали за производството на този тип култура, са нарастнали няколко пъти – торове, препарати, горива, електроенергия. Това са най-съществените разходи след трудовите разходи, обясни още Кощелаков. През тази година той е продал червения пипер на цена 50 ст. плюс ДДС.

 

Трябва да посочим, че от всички зеленчуци, които се произвеждат в България, най-много разходи за производството на 1 дка, има именно пиперът, поясни още фермерът. При тази ситуация, ако не изкараш добър добив, загиваш тотално. Рискът да загубиш е висок. Това води и до спад в ефективността в производството на пипер.

 

Според Кощелаков, ниските изкупни цени на пипера до някъде се дължат на смалените обеми на преработващата ни дейност, която вече не работи с обемите, с които е работила преди години. Климатичните промени през последните години също влияят негативно на производството.

 

В България обаче има и проблем с големия внос на външна продукция. Другите държави, дори и Македония, която не е в ЕС, стимулират сериозно зеленчукопроизводството си. Освен финансова подкрепа, тези държави имат и сериозни митнически ограничения, които не допускат навлизане на техните пазари.

 

Трябва в този сектор да се налеят наистина много пари, които да възродят това стратегическо производство за страната ни, категоричен е Йордан Кощелаков. Българският пипер е стратегическа суровина за нашите фабрики и хладилници. Освен за нашия пазар, той се изнася и в прясно състояние и преработен – замразен, печени пиперки в буркани и т.н.

 

© 2012 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!