Още от ноември 2023 г. с Наредбата за превоз на стоки с висок фискален риск, или Н-5, издадена от Министерство на финансите, контролът на превоза на вносни плодове и зеленчуци се засили от страна на Националната агенция по приходите чрез т. нар. Уникален номер за превоз, който се получава след попълване на уведомление до НАП с вида на товара, количеството и стойността му, както крайната и началната точка и час на товарене и разтоварване.

От началото на 2024 г. в обхвата на Н-5 влезе и транспорта на български плодове и зеленчуци, но сякаш браншът не успя да усети реално въздействието на наредбата поради факта, че голяма част от стопанствата през зимата не произвеждат стока. 

В момента обаче със старта на активния градинарски и овощарски сезон големите трудности, които производителите изпитват при попълването на нужните за отчитане пред НАП документи, излязоха наяве. 

Голяма катастрофа е с тези декларации, нещата са доста сложни. Служителите, които се опитват да ги попълнят, правят грешки, не успяват на време да вкарат декларациите в системата, а имаме планови доставки, камионите не могат да тръгнат. Това е абсолютна катастрофа”, коментира пред Агри.БГ Мирослав Черников, овощар от Североизточна България. 

Става толкова много бумащина, че ние не можем да си гледаме работата по стопанствата, оплака се овощарят.  

Той обясни, че преди да тръгне шофьорът с камиона със стока над 500 кг или на стойност над 5 000 лв. трябва да има подадена към НАП декларация, срещу която се издава уникален номер за превоз. Така при пристигане на камиона в крайната точка тази декларация трябва да бъде представена, за да може получателят да приключи счетоводно сделката. 

“Ако няма такава декларация, просто няма да приемат стоката”, обясни Черников и допълни: “Вече имаме информация, че румънски купувачи са глобени на границата с 5 000 евро при Русе”. 

При някои земеделски стопанства обаче попълването на тези документи не представляват трудност. Според Мирослав Великов, който отглежда зеленчуци в оранжерии и на открито в Русенско екипът, с който разполага, успява да се справи с попълването на документите и засега не изпитват трудности. 

Други стопани от Югозападна България пък се оплакаха от натиска на вносната продукция, чийто контрол чрез тази наредба трябва да се засили.

“В момента изкарваме малки количества продукция заради лошото време, но вносът от Албания, Македония, Гърция ни убива”, категорични са стопаните.

За затягане на контрола на превоза на вносната продукция настояват и от Съюза на градинарите в България. “Производителите не знаят какво да правят, постоянно се обаждат в търсене на помощ относно тези документи”, коментира за Агри.БГ Мариана Милтенова, председател на съюза. 

Тази наредба може и трябва да важи само при експорт и при внос на стоки. Да може да се контролира. Не може да влизат стоки със символични цени на 5 евроцента или 10 евроцента доматите и в края на веригата в магазина да струват 5 или 6 лева.

Някой по веригата не си е свършил работата. Не може да се измислят непрекъснато допълнителни наредби и пречки, които да тормозят производителите. Не стига, че секторът е почти на дъното вече като обем, като количества, а и допълнителна административна тежест”, каза още Милтенова. 

От Съюза на градинарите в България обясниха още, че се подготвя писмо за среща с новото ръководство на Министерство на финансите, с което да бъде отново обсъдена възможността производителите от сектор Плодове и зеленчуци да отпаднат от обхвата на Наредбата за превоз на стоки с висок фискален риск.