Европейският орган за безопасност на храните (EFSA, базиран в Парма, Италия) извършва наблюдение на информацията, която се  съдържа върху етикетите на различни видове хранителни продукти в ЕС, предаде репортер на Фермер.БГ.

Според отчета на експертите, в етикетите са установени дори смешни твърдения за полезността на някои от стоките, заради което са издадени предписания. От европейския орган, под чиято шапка са всичките национални агенции за безопасност на храните, предупреждават, че проблемът всъщност е много голям, тъй като етикетите заблуждават потребителите.

Най-често надписите твърдят, че даден вид храна намалява холестерола в човешкия организъм, за което обаче няма нито едно проведено изследване и научно становище, какъвто е примерът в плодово нишесте. Много нарушения са установени в хранителните добавки с екстракт от червена боровинка, на чийто етикет било записано, че предпазва от бактерии и инфекции по стените на пикочните пътища - отново абсурдно твърдение, срещу което не са предоставени изследвания и експерни мнения.

Примерите са много, затова и агенцията е направила списък на продукти, в които отхвърля твърдения за "лечебни свойства". Списъкът се актуализира периодично и може да бъде разгледан  - ТУК

Сред любопитните случаи са и млечни продукти, които според производителите им намалявали нивото на артериалните плаки и намаляват рисковете от сърдечно-съдови заболявания. Друго от заблужденията е открито върху етикет на естествено газирана минерална вода, където се препоръчвала ежедневна консумация, тъй като водата намалявала хипергликемични състояния. 



Във вид хранителни добавки за деца, производителят дори си е позволил да напише, че  те спомагат за умственото и когнитивното развитие при децата. Становището на EFSA  е, че компонентите на продукта не са достатъчно добре характеризирани и не е налице причинно-следствена връзка между употребата му и претендирания ефект.

"Активира защитните сили на организма" също е често използвана фраза за ловене на наивни потребители. От агенцията призовават да не се доверяваме с лека ръка на надписите, особено оформени в рекламен стил и рима, тъй като това често са само трикове. А това, че дадено твърдение е влязло в списъка с отхвърлените твърдения не означава, че автоматично ще изчезне от пазара. Възможно е производители и дистрибутори да продължават да поставят подвеждащи твърдения поради недобросъвестност или незнание.