Вървим в посока селектиране на майките и пчелите, които се раждат от тях. Целта ни е те да са по-кротки, по-организирани и даващи повече мед, като избягваме роенето и други отрицателни фактори, споделя за Агри.БГ Ясена Буцева, която се занимава с пчеларство от 2011 г.

Български мед с висока изкупна цена и главна роля в японски филм

Заедно със съпруга си Светослав Точев започват с 4 кошера, които в момента наброяват 150. 

„Имаме три пчелина. Единият се намира между Раковски и Брезово. Вторият е до село Драгомир главно заради кориандъра, който садят там. А третият е на село Злати трап. Отделно на подвижно пчеларство караме кошери над село Храбрино. Освен няколкото вида пчелен мед добиваме още цветен прашец, восък, прополис, перга и пчелно млечице. Отделно предлагаме лечебни медени миксове, тинктури, спрейове и прополисови кремове“, обяснява с гордост пчеларката.

Въпреки дългогодишния си опит обаче пчелите продължават да я изненадват и година с година не си прилича.

„Тази беше много тежка, защото имахме доста загуби на семейства, други отслабнаха. Голяма част от проблемите ни дойдоха от неразумното използваме на препарати от земеделците. Отделно метеорологичните условия са все по-шантави. Когато се затопли напролет, пчелите започват да разпускат кълбото и да работят интензивно. В един момента обаче, като стегне времето и станат минусови температури, всичко отива на вятъра“, жалва се Ясена Буцева.

Пчелар: „Добивите от година на година намаляват. Става все по-трудно да добиеш количеството, което си вадил предишни години на база на един и същ брой кошери.“

Затова и всяка година семейството участва по мерки от Пчеларската програма – за инвентар, отводки и смяна на пчелните майки. С документацията се справят сами. Двамата им синове – ученик в седми клас и курсант във военното училище в Долна Митрополия, се включват най-вече с физически труд.

Продуктите под бранда „Апи арт“ се продават главно на Фермерски пазар „Натурално“ в Пловдив и на други фермерски инициативи. От пчелната ферма не мислят да се насочват към обединения, защото „големите вериги извиват ръцете и ние сме неконкурентоспособни спрямо големите производители и търговци на мед“.

В условията на пандемия продават и от страничката си във фейсбук, но Ясена е убедена, че онлайн търговията е слабо перо и разчита главно на директните продажби. Освен това с всички тези фейсбук групи за фермерски продукти не знаеш дали си купуваш мед от фермер, или от търговец. 

„Лошото е, че много производители на мед се занимават с нещо друго и пчеларството им е между другото. Изкарват някакво количество мед и бързат да го продадат. Така подбиват цените и не си ценят труда“, тъжно заключава пчеларката.