“Всичко започна с едно магаре…” Така стартира разговора ни със зърнопроизводителката Мариела Йорданова и нейната снаха Иванка Климова, които пред Агри.БГ разказаха историята за своето животновъдно стопанство в Кубрат с изцяло затворен цикъл на производство -  400 овце и кози, собствена мандра и марка продукти Ку-Братско. 

Г-жо Йорданова, вие сте дългогодишен зърнопроизводител, как се роди идеята за животновъдно стопанство?

Мариела Йорданова: Идеята тръгна преди около 10 години, когато дойдох да живея в стопанството в Кубрат. Всичко започна от едно магаре. Трябваше някой да коси тревата в стопанството от 160 дка, но не успявахме. На битака харесах едно магаре и го купих. Веднага разбрахме, че само с едно магаре няма да стане и колегата ми от Исперих Йордан Маринов каза: “По-добре да вземем 2 кози”. Тези 2 кози станаха 22. Наехме човек да ги гледа. Той се отказа от собственото си производство - овцевъдство. Докара своите овце, ние купихме още 10 овце, 1 магаре… последваха понита, коне и така животните станаха много и започнахме да доим по-големи количества мляко. В същото време децата се завърнаха от чужбина и започнахме да работим заедно. Сбъдна се мечтата ми да се храним с истинска храна. 

Какъв е опитът ви с мандрите?

Мариела Йорданова: Започнахме да продаваме млякото на мандра, но в един момент ни казаха, че цената ще бъде между 0,50 и 0,60 лв./л. Тогава решихме, че няма да продаваме млякото на тази цена - литър минерална вода струваше повече. Така дойде и решението да направим мандра.


И мандрата вече е факт.

Мариела Йорданова: Да, след две години мандрата вече работи. Животните станаха повече. Намерихме си и технолог.

Иванка Климова, технолог

Иванка Климова: Моментът, в който мандрата беше готова, съвпадна с момента, в който и аз станах част от това семейство. Аз съм завършила химия, което много ми помогна. Доизучих се за технолог и продължихме да следваме своята концепция за производство на чист и натурален продукт. Обучавах се при технолог, който работеше само с мляко - без добавени сухи съставки и др. Ние търсим автентичен стар вкус - този, който хората разпознават от детството си - със сиренето от бабите.

Как отглеждате животните?

Иванка Климова: Животните се отглеждат на паша. Нямаме оборско хранене, с изключение на зимните месеци, когато животните са в сухостоен период. Фуражите, с които ги храним през зимата, са от нашето стопанство - и люцерната, и зърното… А различната растителност, която пашуват овцете и козите всеки ден, прави всяка партида сирене различна - с различен аромат, вкус, масленост. Нямаме стандарт.

От БАБХ какво мислят за това?

Иванка Климова: Преди време, когато от БАБХ ни дойдоха на проверка за първи път, ни казаха, че трябва да направим етикет за клиента с хранителна стойност. Аз им обясних, че всеки път вадим различен продукт и няма как да сложим етикет с хранителна стойност при положение, че животните всеки път са на различна паша. В крайна сметка направихме една средна стойност от няколко партиди.

сирене Ку-Братско


Каква е средната масленост на млякото?

Иванка Климова: Средната масленост на козето мляко е около 3%. Има месеци, в които се повишава до 4 - 4,5%. След производство маслеността не се губи. Има много редки случаи, в които пада до 2%.

Като споменахме БАБХ, как се справяте с административната тежест - за много животновъди това е голяма трудност?

Мариела Йорданова: Решението да направим мандра, го взех за три часа. Поръчката и концепцията направихме за по-малко от 1 месец. Мандрата с цялото си оборудване е български патентован продукт и беше готова за 6 месеца. Но цялата административна тежест, тъй като направихме проект по мярка 4,2 за преработка на селскостопански продукти по ПРСР - до финализирането на проекта и узаконяването, ни отне 2 години.

Мариела Йорданова: Много тежка административна тежест, ненужни процедури и при всичко това те не носят никаква сигурност за качеството на даден продукт.

Иванка Климова: Реално контролът се прави чисто документално. Изисква се проверка от лаборатория, изисква се и един класьор документи, които в мандрата попълваме ежедневно. А проверка на място в ден, в който имаме производство, не сме имали - проверка, която да проследи целия процес. Готов краен продукт БАБХ са вземали и са изследвали в тяхна лаборатория, доказано е, че продуктът е добър. 


Мариела Йорданова: Именно защото се съмняваме и притесняваме от контрола на качеството и съдържанието в хранителните продукти, не смеем да го пуснем в търговската мрежа. Няма как да знаем какво сирене ще се продава под нашата марка. Бихме продавали единствено вакуумирано и етикетирано от нас сирене в ограничени количества и в определени търговски обекти.

А в големите търговски вериги?

Мариела Йорданова: Не и в големите вериги. Искаме да следваме стратегията “От фермата до трапезата” за чиста храна.

Иванка Климова: Ние имаме законово ограничение за разпространението на продуктите ни - т.е. можем да ги предлагаме на територията само на нашата област. Законът обаче не ни ограничава в онлайн продажбите и по този начин много хора вече се свързват с нас от различни части на страната. 

Колко животни отглеждате в момента?

Иванка Климова: Към момента имаме около 200 кози и около 200 овце. Всяка година увеличаваме стадото по малко.
 

овце


А как се справяте с намирането на работници?

Иванка Климова: Много трудно намираме хора, които да се грижат за животните. Но за нас е важно да отглеждаме овцете и козите на паша, затова полагаме много усилия, за да се справяме. За сега успяваме.

Харесвате ли работата си?

Иванка Климова: Работата много ми харесва. Когато станах част от семейството, бях малко притеснена, като разбрах, че мандрата ще бъде моя отговорност. Защото съм учила химия, но не бях насочена в хранително-вкусова технология. След като вече съм завършила това образование, и виждам колко е голям потенциалът да работиш с такъв продукт, като виждам доволните клиенти - всичко това ме мотивира всеки ден да поддържаме и подобряваме стандарта на постигнатото качество. За мен е важно да пускаме продукт, който клиентите искат да ядат, важна е и обратната връзка от тях - и всеки път им казвам: Ако ви е по-солено, кажете ни; ако ви е по-твърдо - кажете ни. Защото мнението на клиента е това, което изгражда нашата марка - Ку-Братско.