Николай Здравков е познат на мнозина потребители на социалните мрежи. Той направо си е Фейсбук звезда, особено за ловците на истинска храна. Работливото момче атрактивно представя плодовете от труда на цялото си семейство във фамилната градина. 

Четете още: Искане: Без внос на плодове и зеленчуци от трети страни под определени средноевропейски цени

И всеки път обира овациите на читателите. Вероятно защото предлаганата стока е в идеално състояние, но и заради младостта си и смелостта да работи на полето, вместо да потърси по-лесен начин за изкарване на хляба. 

„Останах на село, защото животът ми е тук, а отглеждането на зеленчуци е моята страст и любов. Вярвам, че можем да върнем българското производство и да не се налага да внасяме зеленчуци и плодове от други страни“, така той описва накратко причините, поради които живее и работи в русенското село Ценово, вместо да потегли за някой голям град. 

Зад Николай, който е завършил професионална гимназия с квалификация „фермер“, стои цялото семейство. За успеха на фирмата работят също така неговите родители и брат му Алекс, който е и автор на атрактивните снимки от ежедневната работа в стопанството. 

„Още преди години животът ми подсказа да направя най-елементарното – собствен бизнес, за да не се разпилява семейството ни“, споделя за Агри.БГ Здравко Здравков, бащата на Николай и създател на градината, която храни всички. В началото карал децата си едва ли не насила да работят на полето, а сега те харесват този труд и сами са поели нещата в свои ръце. 

Семейство Здравкови стопанисва 15 дка зеленчукова градина и 3 дка оранжерия. „С това може да се справим и това работим, за повече просто нямаме сили. Доходите от семейното стопанство ни стигат на 100%, за да се издържаме. Годишно инвестираме по 80 000 – 100 000 лева обратно в стопанството. Всяка пара, която изкарваме, се връща в бизнеса и подобряваме живота си“, разказва Здравко.

От тази година Здравкови имат газ за отопление, разширяват оранжериите, освен това са купили техника и се усъвършенстват, за да им е по-лесно, става ясно от думите му. „Няма ли реализация, значи няма успех“, убеден е бащата. 

Отговорът му на въпроса ни за успешните продажби на отгледаната продукция е лаконичен – „Ние сме гъвкави, с моя акъл и с писането на Ники в социалните мрежи нещата се получиха по-лесно. Така привличаме всички хора, които искат да се хранят с чиста храна да дойдат у дома и да видят на място къде и как отглеждаме зеленчуците“. Оказва се, че клиентите, които отиват да си купят зеленчуци и плодове на място, имат възможност да влязат и в градините. 

Здравко е убеден, че по пазарите всички са прекупвачи и хората трудно стигат до истинска храна. Затова семейство Здравкови са избрали да не ходят по пазарите. Те не стигат дори до областния град, защото стоката им се разпродава директно на купувачите, дошли при тях на място, и на хората, избрали да си направят поръчка през интернет. В момента от стопанството продават зеле, а след две седмици ще изкарат първите есенни салати. 

Правим по 400 пратки на седмица“, сподели още Здравко Здравков. Помощта на Ники и неговия брат в това начинание е изключително ценна. На 18 години е другият му син, има и дъщеря, която вече е семейна и дори го е направила горд дядо.

Преди да се захване със семейното стопанство Здравко е работил в селското стопанство като работник. „Испания ми отвори очите. Видях, че хората там създават сами бизнеса си и го управляват сами“, разказва главата на семейството, който има зад гърба си малък престой в южната държава. 
Във фамилната зеленчукова градина се отглеждат 18 вида зеленчуци и плодове. Догодина в производствената листа ще влязат и аспержите, но като цяло опитът показва, че българите все още са консервативни към новите видове зарзават. Домати, краставици, салати, спанак, репички, чесън – за сънародниците ни това е класика. 

В началото семейството е отглеждало разсад в малки количества, а сега е един от известните производители. Вече подготвят разсад от 29 сорта домати, от които българските са 15, а останалите са вносни сортове. На новите си клиенти предлагат по 3-4 сорта, а на следващата година те вече знаят какво им е най-подходящо и се връщат да си напазаруват от него. 

До Нова година семейството разчита на салати, репички и спанак, домати и краставици ще има чак напролет. Тогава от новата оранжерия, чието пускане предстои, ще вадят за пазара още любими зеленчуци.