Националната агенция по приходите (НАП) възстановява забравен персонален идентификационен код (ПИК) и чрез обаждане по телефона. Това съобщиха от ведомството. 

МЗХГ: Какви са данъчните срокове за земеделците?

За да получи кода си, потребителят може да позвъни на 0700 18 700 или 02/98596801 за чужбина. След това избира меню 6 – „Информация с ПИК“, подменю 3 – „Забравен ПИК“. Необходимо е да има достъп и да ползва към момента електронния си адрес, който е заявил при издаването на ПИК.

След свързване и идентификация, клиентът ще получи временен ПИК. С него той ще може да влезе в е-услугите на НАП, да въведе нов код и да го потвърди. На имейл адреса си потребителят ще получи линк за активация на въведения от него код, с който ще може да ползва пълния обем от електрони услуги, предоставяни от НАП.

В случай че потребителят няма достъп до електронния си адрес, посочен при издаването на ПИК, то той трябва да попълни и подаде заявление за получаване на нов в удобен за него офис на НАП. Издаването на ПИК отнема само няколко минути. От съображения за сигурност той се дава лично на клиента или на упълномощено от него лице в запечатан плик. Причината е, че всички действия, извършени с ПИК, включително подаване на декларации и документи, се считат за саморъчно подписани от клиента.

Потребителите с ПИК от НАП, които до момента са имали възможност само да правят справки, вече ще могат онлайн да разширят обхвата на е-услугите, които ползват, без да ходят до офис на приходната администрация. Така те ще могат да подават декларации, документи и заявления онлайн.

Общият брой е-услуги на НАП, достъпни с ПИК, надхвърли 35. Сред тях са подаване на данъчни и осигурителни декларации, справки за задълженията с възможност за плащане, включително и за местни данъци и такси, справки за изплатени доходи, за осигурителен доход, за извършени плащания и погасени с тях задължения, актуално състояния на трудови договори, подаване на заявления и получаване на удостоверения и други.

Към момента близо 860 000 граждани имат активен ПИК, като от обявяване на извънредното положение на 13 март до момента издадените нови ПИК са 17 345.  С ПИК на НАП могат да се ползват както е-услугите на Агенцията, така и е-услуги, предоставяни от други администрации, сред които НОИ, Националната здравно-осигурителна каса, Агенция по заетостта, Агенция по вписванията, Министерство на земеделието, 60 общини, сред които и Столична, и други.

НАЙ-ВАЖНОТО в АГРИ.БГ

От НАП призовават своите клиентите при възможност да отложат посещенията си в офис на ведомството до преустановяването на извънредното положение, като дотогава използват електронните услуги, достъпни на https://inetdec.nra.bg/ с ПИК или електронен подпис. Структурите на НАП продължават да работят и да обслужват клиенти при допълнителни мерки за защита и постоянна дезинфекция на помещенията.

Подробна информация за данъчните и осигурителни правила по време на извънредното положение е достъпна в специална рубрика на сайта на НАП - https://nap.bg/page?id=762

Информационният център на НАП отговаря на въпроси на клиенти на телефон: 0700 18 700 от 8.30 часа до 18.00 часа в делнични дни, на цена според тарифите на съответния оператор.

 

ВИЖТЕ ОЩЕ:

Фермери, проверете си данъчните декларации

Правила и работа по време на криза - всичко на едно място

Съвети към фермерите по време на епидемия