Фермерите нямат пасища - взимат им се от хора от други места, че има виртуални животни и една от предпоставките да ги има е контролът по раздаването на общинските пасищата. Така започна изкаването си пред депутатите в комисията по земеделие в народното събрание председателят на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация Симеон Караколев.
След скандала със ставките за животновъдство: Министерството на земеделието дава отговори
Вече има един спешен елемент, който създава неотложност. От догодина започва да се прилага Стратегическия план за новия програмен период, в който основно плащанията за фермерите ще минават през площни мерки. Т.е. ако фермерите нямат земя, те няма да получават достатъчно средства да поддържат своите стопанства и фуражен баланс в своите ферми. Направили сме няколко предложения, обясни Караколев.
“Едното е, че искаме да има публичност при опоменаването на животновъдните обекти в населените места, броят и вида на отглежданите животни.
Второто ни предложение е когато се раздават пасища от общините, първото и основно предимство да бъде съобразено с местоположението на животновъдния обект.
Получава се парадокс - в едно населено място един животновъд пасе пасищата си на определена територия, която се оказва, че е дадена под наем на негов колега от 60 км и той получава субсидиите за него. Законът през 2016-а година е дал предимство на този, който е ползвал тази територия и към момента местните животновъди не могат да наемат пасища в това населено място.
Следващото ни предложение е свързано с обвързването на даването на пасища на животновъди, които са кандидатствали по схемите за животни”, обясни Караколев.
Той обясни на депутатите как работи схемата с виртуалните животни.
“Имам животни в системата ВетИС, на база на тези животни, които никой не идва да проверява, освен ако няма сигнал, аз наемам пасища.
Общината не гледа дали има истински животни, а гледат във ВетИС. Съответно животните не се заявяват никъде за подпомагане, защото това би довело до някакви проверка.
Има такъв случай във Великотърновско - фермер с 8000 виртуални овце и 3 000 виртуални крави. Същият фермер е получавал по този начин 150 000 дка пасища в 4 административни области годишно”, аргументира се Караколев.
Затова предложението е да се обвърже даването на пасища с кандидатстване по една от всичките схеми.
“Четвъртото ни предложение е земите от Общинския поземлен фонд (ОПФ) и от Държавния поземлен фонд (ДПФ) да се дават в една обща процедура.
Причината за това предложение е, че върви разпределяне от ОПФ по съответната формула за разпределяне на общината, и това става без нуждата от търг, а на базата на животинските единици. Когато мине това разпределение, чак тогава идва резпределението на пасищата от ДПФ, които се дават само на търг. Тогава вече няма никакво значение дали този фермер е достигнал своята квота от животни или я е надхвърлил. И повечето фермери, които взимат пасища от ДПФ респективно са надхвърлили своите квоти от общините”, каза Симеон Караколев.
Депутатът и бивш министър на земеделието Десислава Танева обърна внимание, че
промяната в закона от 2016-а е направена по искане на животновъди заради масовата практика, че едни инвестират за първоначалното им почистване, после други ги вземат.
От своя страна народният представител и бивш зам.-министър на земеделието Иван Христанов обви подкрепата си за нуждата да се промени законодателството, за да се изкорени практиката с виртуални животни.
Според него проблемите с пасищата имат три важни вектора на решаване. “Първият е борбата с тези фантомни животни да не спира.
Вторият е да се коригира законодателството по такъв начин, така че да не позволяваме разбиването на правното основание за подпомагане, и третото е промяна на цялостната рамка, така че да не се създават предпоставки за фалшиви животновъди”, обобщи Христанов.
13 КОМЕНТАРА
04.12.2022
02.12.2022
02.12.2022
02.12.2022
01.12.2022
01.12.2022
01.12.2022
01.12.2022
01.12.2022
01.12.2022
01.12.2022
01.12.2022
01.12.2022