"Вчера имах разговор с голяма част от производителите на яйца, които казаха, че надценката в търговските вериги е 10-12 стотинки, днес на срещата с търговците се оказва, че надценката е 10-12%, което е между 2-4 стотинки”. Това съобщи министърът на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов по време на среща с представители на големите търговски вериги у нас за драстичния скок на цената на яйцата.

Днес търговците ми казват, че голяма част от тях са получили обаждане от производителите, че ще задържат цените, а вчера производителите ми обещаха плавно да ги свалят, каза министърът. В началото на другата седмица ще проведа още една среща с тях, за да разбера дали ще спазят обещанието си и защо има дефицит на пазара, който води до поскъпване. Той посочи, че със сигурност повишаването на горивата и електроенергията може да се отрази на цената на яйцето, но за една седмица, не може цената да скочи толкова рязко. Министърът информира, че утре ще проведе разговор с полския си колега, за да разбере каква е ситуацията там, тъй като Полша е най-големият производител на яйца в ЕС. Освен това ще се обсъди възможността Полша да увеличи доставката на яйца за България.

Министърът припомни, че Българската агенция по храните извършва проверки, с цел пресичане на опита за нерегламентирана търговия с яйца от западните съседи. Освен това ще се засили контролът на уличната търговия, за да не се прави опит да се предлагат яйца на по-ниски цени, които са рискови за здравето на хората. От търговската верига „Кауфланд” посочиха, че преди Нова година пакет от 10 яйца са били на цена 1, 50 лв., а в момента цената е над 3 лв. Въпросът е защо има 30-40 % разлика на продажните цени на яйца между различните производители, казаха още от „Кауфланд”.

 

При тези цени търсенето спада и потреблението на яйца на нашия пазар е свито. От „Метро” посочиха, че подкрепят диалога за цената на яйцата, тъй като е важно да се постигне консенсус и потребителят да получи най-добра цена за качествена продукция. Трябва да направим нещо заедно за да тръгнат цените надолу, каза министърът и припомни за потребителите, че с наближаването на Великден повечето търговски вериги ще направят промоции.